Digitalt kommunesamarbeid i Frogn og Ås kommune

- Fullelektronisk hverdag med Public 360° fra Software Innovation

Nabokommunene Frogn og Ås går sammen om anskaffelse av en felles sak- og dokumenthåndteringsløsning fra Software Innovation.  Avtalen er første steg på veien inn i en fullelektronisk hverdag for ansatte og innbyggere i de to Akershus-kommunene.

Innføring av fullelektronisk saksbehandling- og arkiv vil både forenkle og effektivisere kommunens saksbehandling og dokumentflyt, og gi bedre styringsinformasjon for oppfølging av saker og vedtak. Det skal også legge til rette for økt publikumsinnsyn.

Økt samarbeid

Avtalen skal være med å drive den digitale satsningen i regionen, og legger til rette for økt samarbeid både innad i den enkelte kommune, og på tvers av kommunene.  Nabokommunene Nesodden, Oppegård, Ski og Vestby vil også kunne tre inn i avtalen dersom de ønsker det.

-Tilbudet fra Software Innovation på systemet Public 360° var det økonomisk mest fordelaktige for kommunene basert på kriteriene kvalitet, pris og leveranse, sier leder for IKT og service i Frogn Rolf Moe.

- I første omgang skal dette innføres innenfor saksområdene byggesak-, plan- og oppmåling, boligkontoret, vann og avløp, tilsettinger og personaldokumentasjon, generell saksbehandling og elevdokumentasjon. Dette er første skritt på veien mot en fullelektronisk hverdag, forteller han.

Store forventninger

Rådmann Harald Hermansen i Frogn kommune har store forventninger til det nye systemet.
- Det systemet vi har i dag er foreldet og lite brukervennlig. Jeg forventer at dette skal forenkle det daglige arbeidet i saksbehandlingen, og gi oss bedre oversikt, og bedre mulighet for rapportering og systematisk oversikt over behandlingen av ulike sakstyper, sier rådmann Harald Hermansen.

Gunstig standardisering

Software Innovation har de siste årene bistått både store og små skandinaviske kommuner med å digitalisere og effektivisere arbeidsprosesser, saksbehandling og innbyggerdialog.  De opplever stadig oftere at kommuner går sammen om å implementere løsninger for saksbehandling og arkivering.

- Frogn og Ås har igangsatt et spennende kommunesamarbeid som vil skape stor gevinst. I tillegg til de stordriftsfordeler denne standardiseringen innebærer, får de med innføring av en felles løsning et spennende forum for kompetansedeling og erfaringsutveksling som vil være positiv for den regionale IT-utviklingen, sier Tonje Hokholt Nordli, salgssjef for kommune og fylkeskommune i Software Innovation.

-Vi er glade for å kunne bistå kommunene med å skape et moderne og brukervennlig miljø for saksbehandling og informasjonsforvaltning. Teknologien skal oppleves som en støtte, slik at kommunens ansatte kun trenger å fokusere på sitt daglige arbeid og yte god service, understreker hun.

På bildet  foran fra venstre: Rådmann i Frogn Harald Hermansen, Torstein Harildstad, daglig leder i Software Innovation og rådmann i Ås Trine Christensen. Bak fra venstre: Tonje Hokholt Nordli, salgssjef Software Innovation, vår egen arkivleder Vegard Arnesen, Odd Henrik Hansen salgsdirektør offentlig i Software Innovation, Rolf Moe, enhetsleder IKT og service her i Frogn, og Andreas Brodahl fra Ås kommune.

• arkiv
  • dokumenthåndtering
  • ecm
  • microsoft