Fra Silicon Valley til IT Fornebu

Software Innovation fikk besøk av produktutviklingsguru Marty Cagan.

Software Innovation ser på produktplanlegging som en viktig konkurransefordel, og samarbeider tett med kundene gjennom hele produktuviklingsprosessen. Slik skapes store verdier for kundene og selskapet. Inspirasjonen har de hentet fra den amerikanske produktutviklingsguruen Marty Cagan.

Marty Cagan har de seneste årene blitt en fremtredende person softwarebransjen. Cagan har de siste 30 årene vært med på å definere og utvikle produkter for noen av verdens mest suksessrike selskaper, inkludert HP, Netscape Communications, America Online og eBay. Gjennom karrieren har han praktisert og ledet de fleste roller i et moderne softwareselskap, inkludert, produktledelse, programvareutvikling, produktmarkedsføring, UX design, usability engineering, programvaretesting, technical writing, engineering management og generell forretningsledelse.

Cagan har skrevet den anerkjente boken «How to build products customers love», er grunnlegger av Silicon Valley Product Group og har dedikert seg til å hjelpe teknologiselskaper og start-ups med å forstå og anvende ny teknologi og bygge suksessfulle produkter.

Software Innovation har hatt god resultatvekst og markedsutvikling. Bak resultatene ligger produktinvesteringer på mer enn 80 årsverk, betydelig mer enn selskapets nordiske konkurrenter.

-Software Innovation jobber målbevisst med å bygge og videreutvikle strategisk og operasjonell produktkompetanse og har ambisjoner om å hevde seg blant den europeiske programvareeliten i årene som kommer. Som en del av satsningen har Software Innovation hentet inspirasjon fra Marty Cagans produktplanleggingsprosesser, og amerikanerens filosofi har blitt en viktig del av våre produktoperasjoner, sier Adam Lawson, produktdirektør i Software Innovation.

Denne uken var Cagan på besøk hos Software Innovation på IT Fornebu for å treffe produktorganisasjonen Han inspirerte, kom med råd, skapte dialog og diskusjoner, og ikke minst delte av sine mangeårige erfaringer.

Marty Cagans 10 tips til hvordan utvikle produkter som kundene elsker:

1.  Visjon og lidenskap

Selskapet trenger folk med lidenskap for å løse problemer – noen som har troen på at det er rom for å gjøre ting bedre og har en visjon. Penger er en konsekvens, ikke en målsetting.

2.  Vit hva du ikke kan

Spør deg selv om dett du jobber med faktisk er verdt å jobbe med. Finn ut hva kundene dine vil ha (Customer discovery).

3.  Vit hva kundene ikke kan vite

Du kan ikke lære av kundene. Teknologien utvikler seg altfor fort til at de kan vite hva som er mulig. Bruk prototyper, fordi kundene ikke kan vite hva de ønsker før de ser det.

4.  Product Discovery

2/3 av produktidéer vil aldri fungere fordi kundene ikke bryr seg om de eller fordi de er for kostbare å utvikle. Du må vite hvordan de resterende 1/3 kan tas frem på en effektiv måte, og oppnå suksess. Det trengs minimum fire iterasjoner, og det er viktig å raskt finne ut om idéen er god gjennom utvikling av prototyper og simuleringer.

5.  Dedikerte og tverrfaglige team

La teammedlemmene være tett på hverandre. Teamsammensetningen bør være varig, og medlemmene bør ikke flyttes rundt.

6.  Manage by objectives

Ikke gi et “top down” roadmap, men målsettinger som skal nås og ønskede utfall som teamet skal finne løsninger på (KPIer). Slik kan de selv gripe anledningen og finne ut hva som er beste fremgangsmåte for å oppnå ønskede resultater.

7.  Designets rolle

Mange team er dårlige på design og tenker kun brukergrensesnitt. Design er mye mer enn kun brukervennlighet, og må være der fra dag 1.

8.  Ekte samhandling

Teamet bør bestå av medlemmer med kompetanse både på produkt, design og engineering, og de må jobbe side om side.

9.  Produktkultur

Kontinuerlig og validert læring er et viktig aspekt.

10.  Bruk tabeller og grafer

Skill visjon fra vrangforestillinger. Forkast idéer og beveg deg videre til den neste. Gjør endringer underveis og se på nye muligheter.

• marty cagan
  • produktutvikling