Software Innovation lanserer løsninger for nettbrett og mobil

(Fornebu 7. februar 2011) Fremveksten av nettbrett og smarttelefoner skaper nye rammebetingelser for dagens virksomheter. Behovet for smarte forretningsløsninger som kan brukes i de nye flatene av folk som er på farten er stort. Software Innovation lanserer nå løsninger for informasjons-, dokumenthåndtering og saksbehandling på nettbrett og mobil.

I følge anslag fra IDC vil salget av enheter som støtter apps, deriblant smarttelefoner og nettbrett, nå 377 millioner i 2011. IDC anslår at PC-salget vil bli passert i 2012, med 462 millioner solgte enheter. Om analysehusets prognoser stemmer, vil også nærmere en million nordmenn eie et nettbrett i 2014.

Vridning fra forbruker- til virksomhetsapplikasjoner

Nettbrett er i dag først og fremst et forbrukerprodukt, men alt tyder på at markedet vil vokse enda raskere når virksomheter får tilgang til sine enterprise applikasjoner via nettbrett og mobiltelefon.

- Allerede nå opplever vi interesse og etterspørsel fra våre kunder, både offentlige virksomheter og private selskaper. Dette tar vi konsekvensen av og vil nå lansere de første informasjons- og saksbehandling for nettbrett og mobiltelefon, forteller Walla.

En ny dimensjon for brukeranvendelse

Målet er å utvikle applikasjoner med et brukergrensesnitt som er mindre ekspertorientert og som kan brukes på alle de aktuelle plattformene for nettbrett og smarttelefon.

-Sammen med innovative kunder utvikler vi nå applikasjoner som skaper praktisk nytte og fullt ut utnytter de mulighetene som nettbrett gir. I første omgang handler det om applikasjoner som understøtter blant annet papirløse møter og lederes behov for dokumenttilgang, forklarer Halvor Walla.

-Våre applikasjonene for nettbrett og mobil vil være ekte Apps for iPad/iPhone, Android og Windows som konsumerer HTML 5 via nettskyen. Vi jobber også aktivt med å lansere rene nettskyløsninger basert på en kombinasjon mellom Microsoft Office 365 og Windows Azure.

I dette arbeidet tar vi med oss de positive erfaringene fra produktet Offentlig journal, som er bygget på Windows Azure og lansert i 2010, påpeker han.

Et unikt ledelsesverktøy

Moderne løsninger og anvendelse av smarttelefoner og nettbrett har endret virksomhetenes rammebetingelser og måten de ansatte arbeider. Mulighetene for å jobbe der du befinner deg har vokst enormt med fremveksten av nye mobile enheter og enklere tilgang internett. Behovet for flere enkle verktøy for håndtering av daglige arbeidsoppgaver og tilgang til forretningsinformasjon er derfor stort – et behov som Software Innovation ønsker å være med på å dekke.

-Vårt mål er å utvikle mobile løsninger som fokuserer på lederens rolle, som skaper bedre oversikt, kontroll over saker og dokumenter, med muligheter for effektiv saksstyring, oppgavehåndtering og ledelsesrapportering, sier Walla.

-Mange virksomheter, også Software Innovation, har opplevd store effektivtetsgevinster ved at medarbeidere har mobil tilgang til e-post og kalender. Medarbeidere utnytter tiden sin bedre og kan utføre arbeidsoppgaver mellom møter, på reise og utenom arbeidstid. Gjennom å gi tilgang til forretningsapplikasjoner på nettbrett vil slike gevinster også kunne oppleves i virksomhetsprosesser og offentlig saksbehandling, sier Walla.

For mer informasjon, kontakt:

Halvor Walla, administrerende direktør i SI Products, mobil 952 62 120,halvor.walla@software-innovation.no

• microsoft office 365
  • windows azure
  • løsninger for nettbrett og mobil

Software Innovation er et skandinavisk selskap og blant de internasjonalt ledende leverandørene av programvare for informasjonshåndtering, dokumentkontroll og saksbehandling. Med 25 års erfaring og kompetanse arbeider vi målrettet med å levere fremtidsrettede, fleksible og brukervennlige løsninger. Vi skaper god kunnskapsdeling, effektiv samhandling, virksomhetskontroll og bedre service i private og offentlige virksomheter. Våre standard bransjeløsninger er bygget på Microsoft SharePoint og Office - markedets ledende plattform for samhandling.

www.software-innovation.no

Knut Ekern