Software Innovation og Crayon vinner globale Microsoft-priser

Crayon og Software Innovation har vunnet hver sin høythengende globale Microsoft-pris. I konkurranse med en lang rekke internasjonale IT-selskaper har Microsoft utpekt de to som best på sine områder. Software Innovation er utnevnt til «Worldwide Microsoft Government – Public Sector Partner of the Year» mens Crayon mottar prisen for «Worldwide SAM Partner of the Year».

I 2012 la IKT Norge frem en undersøkelse som viste at norske IT-selskaper ikke lykkes med å bringe sine produkter ut av Norge og selge i internasjonale markeder. De påpekte at fokuset må vris mer over på internasjonal salgs- og markedskompetanse og at det ikke kun må være fokus på produkter og utvikling. Crayon og Software Innovation er derimot eksempler på at det går an å lykkes med å få norsk IT ut i verden.

De to norske selskapene har klart å bringe sine produkter og tjenester ut på det internasjonale markedet, og er nå i ferd med å etablere seg i det globale toppsjiktet innenfor fagområdene Software Asset Management og Enterprise Content Management.

En viktig del av selskapenes strategiske satsning er samarbeidet med Microsoft. Mens Software Innovation bygger sine løsninger for dokumenthåndtering, saksbehandling og arkivering på Microsoft teknologi, leverer Crayon tjenester knyttet til rådgivning og gjennomgang av Microsoft lisensavtaler.

Digitaliserer offentlig sektor
Software Innovation vinner for andre gang den gjeve prisen som årets globale partner i offentlig sektor. I konkurranse med over 80 andre IT-leverandører, mente juryen at det norske programvareselskapet med sin gode utvikling i markedet og satsning på fremtidsrettede digitale løsninger, har utmerket seg spesielt.

- Teknologisk innovasjon som kan bidra til bedre tjenester og prosesser i offentlig sektor er en av Microsofts kjerneprioriteter. Vi synes derfor det er utrolig morsomt at en norsk partner har fått en så viktig global annerkjennelse innenfor dette området. Jeg tar virkelig av meg hatten for det Software Innovation har fått til og tror at det de gjør både her hjemme og internasjonalt kan få stor betydning for digitaliseringen av offentlig sektor, sier Dagfinn Ringås, direktør for bedriftsmarkedet og partnere i Microsoft Norge.

Et viktig kvalitetsstempel
-Vi er veldig stolte over å vinne denne prisen for andre gang på to år. Utnevnelsen er en stor anerkjennelse. Den er både bekreftelse på vår fremgang i det offentlige markedet og på hvordan vi gjennom produktutvikling lykkes med å lage løsninger som tilfredsstiller dagens og morgendagens krav til digitalisering. Prisen er en stor inspirasjon i vår videre satsning på å levere trygge og fremtidsrettede løsninger til offentlige virksomheter, sier Torstein Harildstad, administrerende direktør i Software Innovation.

Software Innovations løsning for offentlig sektor, Public 360°, selges i 12 land gjennom selskapets internasjonale partnernettverk.

-At vi får dette globale kvalitetsstempelet er også av stor betydning for vår videre internasjonale satsning, understreker Harildstad.

Lønnsom lisensrådgivning
Crayon, på sin side, er i en internasjonal ekspansjonsfase og kan i dag vise til virksomhet i 8 land. De opplever at det er en stadig økende etterspørsel etter tjenester for Software Asset Management, og berømmes av Microsoft for sin innsats innenfor rådgivning og bistand til kunder sin forvaltning av programvarelisenser.

- Vi oppfatter at kundene våre anser det som svært viktig å ha god kontroll på programvarelisensene sine. I tråd med dette ser vi også at etterspørselen etter god rådgivning og bistand på dette området øker. Det at Crayon tildeles den globale prisen som årets partner innen Software Asset Management er en meget sterk annerkjennelse av det fagmiljøet Crayon har rundt programvarelisenser og de tjenestene de leverer innenfor dette området, sier Microsoft-sjefen.

Internasjonal drahjelp
-Det å bli kåret av Microsoft til beste partner globalt innenfor Software Asset Management er en anerkjennelse av vårt fagmiljø og vår strategiske tilnærming til området, sier Tommy Ødegaard, administrerende direktør i Crayon.

Crayon har i løpet av det siste året etablert seg i Frankrike, UK og Dubai. Geir Øivind Gulliksen, direktør for Software Asset Management i Crayon, er glad for prisen og de mulighetene som følger i kjølvannet av utnevnelsen.

-En slik pris vil gi oss betydelig drahjelp i videre ekspansjonsplaner, samtidig som det vitner om at de tingene vi gjør er riktig, påpeker han.

Prisen mottas på Microsofts internasjonale partnerkonferanse foran 15.000 tilskuere i Houston i juli.

• microsoft:
  • software asset management
  • enterprise content management
  • wpc
  • offentlig sektor
  • crayon
  • inmeta
  • windows 8
  • office
  • windows azure

Software Innovation er et skandinavisk programvareselskap med en voksende internasjonal tilstedeværelse. Vi utvikler og selger programvare for Enterprise Content Management og informasjonshåndtering bygget på Microsoft-teknologi og har nærmere 30 års kompetanse og erfaring med å levere standardløsninger for dokumenthåndtering, saksbehandling og teknisk dokumentkontroll. Vår misjon er å hjelpe virksomheter med å gjøre informasjon til sin mest verdifulle ressurs. Software Innovation har rundt 300 ansatte i Oslo, Stockholm og København og et utviklingssenter i Bangalore. Løsningene selges og leveres også gjennom et internasjonalt partnernettverk. Vi tilbyr produktene ProArc, Business 360°, Public 360° og DocuLive, som i dag brukes av mer enn 600 virksomheter og 200.000 brukere i privat og offentlig sektor. www.software-innovation.no

Om Crayon:
Crayon har fokus på rådgivning til virksomheter med komplekse IT-behov. Forretningsfokus ligger innen lisensrådgivning, ulike former for konsulenttjenester og kurs.
Lisensområdet yter rådgivning for å optimalisere kommersielle og juridiske hensyn i standard programvareavtaler som sikrer virksomheter kontroll, fleksibilitet og sparte kostnader.
Konsulentområdet yter IT-tjenesterådgivning for store virksomheter. Teknologikunnskap i kombinasjon med omfangsrik erfaring innen utvalgte bransjer, løsninger og prosjektgjennomføring, gjør konsulentvirksomheten godt posisjonert i et marked i utvikling. Crayon har rundt 600 ansatte, og har hovedkontor i Oslo. Selskapet har virksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Midtøsten, Frankrike og Storbritannia www.crayon.no

Torstein Harildstad

Administrerende direktør i Software Innovation +47 908 26 019