Crowdfunding for biografi om legenden HP Gundersen

For første gang initierer SolumBokvennen Forlag en crowdfunding for å realisere et bokprosjekt. To uker ut i crowdfundingen er allerede 22% av summen realisert.

HP Gundersens selvbiografi er et unikt tidsbilde av norsk musikkbransje sett gjennom øynene og livet til en levende legende. Tirsdag 26. september ble crowdfundingen kickstartet med et arrangement på Victoria Café og Pub i Bergen, med intervju av forfatteren og opplesning fra boken, foran et til tider gapskrattende publikum.

Et liv i marginene

Et liv i etableringfasen – del 1, 1963-2008 er fortellingen om musikkbautaen HP Gundersens liv, fortalt av hovedpersonen selv, og manifestert i bokform i samarbeid med forfatter Grethe Fatima Syéd. Boken dekker årene fra forfatteren som 10-åring debuterte på en scene som blindpassasjer i et guttekor (en debut som endte i ydmykelse og oppkast), via en rekke kostelige episoder inkludert radikalisme i Tromsø (der elektriske instrumenter ble sett på som amerikansk kulturimperialisme), arbeid som elektriker (resulterte i riving av deler av bygg), naken-country i indre Trøndelag, et omfattende kjærlighetsliv, psykiske sammenbrudd, prosjekt som Nøkken, Stain Monsters, Tweeterfriendly Music og The Last Hurrah!! og samarbeid med blant andre Lynni Trekreem, DumDum Boys og de Lillos.

Resultatet er fortellingen om et liv i marginene, en norsk populærmusikkhistorie, en bransjehistorie fra innsiden og det forfatteren kaller «filosofi i fart»: improviserende tenking rundt kunst, avantgarde mote, boksing, rus, kjærlighet, parforhold og politikk.

Musikalsk multikunstner

HP Gundersen har båret de fleste hatter det er mulig å bære i norsk musikkliv. Han har komponert, arrangert, sunget og spilt, drevet plateselskap, vært lydmann, hatt studio, vært produsent og bakmann, drevet musikkundervisning, laget musikk til alt fra Festspillene i Bergen til NRKs barne-tv og ikke minst oppdaget og drevet frem en rekke talenter, hvorav noen – Sondre Lerche er ett eksempel – i dag er verdensnavn.

Det er i øyeblikket en større TV-dokumentar om hans virke i produksjon, og en intervjuserie på ti episoder der Gundersen selv utspør amerikanske musikere i Los Angeles, hvor han har tilbrakt mye tid de siste årene.

Manglende offentlig støtte

Boken har ikke mottatt offentlig støtte og bokprosjektet lener seg derfor på ildsjeler og dugnadsarbeid. SolumBokvennen ønsker et minimum av forhåndsbestillinger av boken med ca. 125 eksemplarer for å sikre utgivelse. Bidragsytere kan støtte prosjektet ved å forhåndsbestille boken på den norske crowdfunding-siden www.bidra.no.

• Litteratur

Åse Kristin Skorstad