Hvem vinner Nobelprisen i litteratur?

Spekulasjonene er godt i gang om hvem som vinner Nobelprisen i litteratur for 2017. Blant de heteste kandidatene er også i år flere tilknyttet SolumBokvennen Forlag.

For øyeblikket er det Ngugi wa Thiong'o som ligger øverst på bettinglistene. Kenyaneren, som besøkte Litteraturfestivalen på Lillehammer tidligere i mai, har i flere år vært en av de store favorittene til å vinne prisen. 79-åringen begynte sitt forfattervirke på 60-tallet og måtte raskt flykte fra hjemlandet pga. sine progressive ideer og forsøk på å ta opp tematikk som identitet, morsmål, religion, overtro og sameksistens mellom folkegrupper. To av hans tidligste bøker, Hvetekornet (1967) og Elven som skiller (1965) er begge ute i norske oversettelser fra engelsk ved Reidulf Molvær. Språk som identitetsmarkør har vært svært viktig for Ngugi wa Thiong'o, som i eksil har valgt å skrive på sitt morsmål, gikuyu.

Den syriske poeten Adonis er også en av bettingselskapenes heteste kort foran årets prisutdeling. Adonis, hvis egentlige navn er Ali Ahmad Said Esber, er mest kjent for diktsyklusen Mihyars sanger (Gyldendal, 1985), men er i de senere år vel så kjent som samfunnsdebattant og islamkritiker. I 2016 utga SolumBokvennen samtaleboken Vold og islam, oversatt fra fransk av Tom Lotherington, som består av 9 dialoger mellom Adonis og Houria Abdelouahed, hvor forholdet mellom vold og islam diskuteres. Med tanke på hans samfunnsengasjement er nok Adonis et av de mer kontroversielle kandidatene til prisen, men hans poetiske virke rommer mer enn 20 arabiske verk. Dessverre er lite av dette oversatt til norsk.

Sør-koreanske Ko Un nevnes som en av årets jokere og må absolutt nevnes i Nobelpris-sammenheng. Ko Un har flere ganger blitt fengslet for sitt engasjement for demokratiet i Sør-Korea og betraktes i dag som landets fremste nålevende poet. Diktsamlingen Hva (1991) ble gjendiktet fra koreansk av Jarne Byhre og Henning Kramer Dahl til Solums Poema-serie i 2007.

Blant andre forfattere som nevnes på årets bettinglister er Mircea Cartarescu fra Romania, som tilhører en litt yngre generasjon forfattere. Forfatterskapet hans favner alt fra lyrikk til essaysamlinger, og en rekke av hans romaner er oversatt fra rumensk av Steinar Lone, blant andre Orbitor-trilogien (2008) , Travesti (1998) og Nostalgien (2001).

I rekken av favoritter finner man også SolumBokvennen-forfatterne Bei Dao, Cees Nooteboom, Enrique Vila-Matas og Les A. Murray.

SolumBokvennen har en lang rekke tidligere vinnere av Nobelprisen i litteratur. Blant disse kan Svetlana Aleksijevitsj (2015), Elfriede Jelinek (2004), Wislawa Szymborska (1996), Seamus Heaney (1995), Derek Walcott (1992) og Joseph Brodsky (1987).

Torsdag 5. oktober kl 13:00 annonseres vinneren av Nobelprisen i litteratur 2017.

Åse Kristin Skorstad

Pressekontakt Salgskonsulent