​Åpner for bidrag til Sony World Photography Awards 2017

• Nye kategorier presenteres i 2017-utgaven av verdens største fotokonkurranse
  • Leter etter Norges beste fotograf

Oslo, 1. juni 2016
: Fotografer fra hele verden kan nå sende inn bidrag til verdens største fotokonkurranse, Sony World Photography Awards 2017. Konkurransen, som organiseres av World Photography Organisation, markerer sitt 10-årsjubileum i 2017.

Fotografer kan sende inn sine bidrag til ulike kategorier i konkurransene Professional, Open, Youth og Student Focus. I tillegg skal Norges beste fotograf kåres i den nasjonale prisutdeling Norway National Award. Norske bidrag i hvilken som helst av de ti kategoriene i konkurransen Open blir automatisk med i den nasjonale konkurransen. I 2016 var det Arnfinn Johansensom stakk av med seieren med vinnerbildet "Fighting Topis”.

Om prisen kommenterte Johansen:

– Jeg er både glad, stolt og ydmyk for å motta prisen Norway National Award. Som fotograf viet til bevaring og natur, er jeg spesielt glad og takknemlig for at en slik anerkjennelse er gitt til et dyrelivfotografi tatt i Masai Mara i Kenya.

I 2016 ble også arbeidet til to andre norske fotografer anerkjent: Espen Rasmussen gikk helt til topps i kategori Daily Life i den profesjonelle konkurransen med sin fotoserie ”The Course of Coal”. Kristoffer Eliassen tok tredjeplassen i kategorien Staged i samme konkurranse.

Om prisen kommenterte Rasmussen:

– Det er utrolig inspirerende å nå toppen blant titusenvis av bilder med denne dokumentarserien som jeg har jobbet med i West Virginia, USA de siste tre årene. Reportasjen er en del av Hard.Land-prosjektet hvor jeg fotograferer endringene som arbeiderklassen og middelklassen i “Rust Belt”-områdene i USA gjennomgår. Jeg har gjort dette prosjektet veldig personlig, og fokusert på å møte folk og fortelle historier om deres liv.

© Espen Rasmussen, Norway, Winner, Daily Life, Professional, 2016 Sony World Photography Awards

Bidrag til de ulike konkurransen kan sendes inn via www.worldphoto.org. I 2017 blir også nye kategorier introdusert på tvers av konkurransene for å utfordre fotografer til å utvide sine kreative grenser. Vennligst se informasjon om konkurranse-definisjoner og kategorier her.

Sony World Photography Awards anerkjenner årlig verdens beste fotografer. 2016-utdelingen fikk inn rekordmange 230,103 bidrag fra 186 land.

VIKTIGE DATOER

• 5. desember 2016: Frist for å sende inne bidrag til konkurransen Student Focus
  • 5. januar 2017: Frist for å sende inne bidrag til konkurransen Open og Youth
  • 10. januar 2017: Frist for å sende inne bidrag til konkurransen Professional
  • 28. februar 2017: Nominerte innenfor konkurransene Professional, Open, Youth og Student Focus annonseres
  • 28. mars 2017: Vinnere av konkurransene Open, Youth og Norway National Award annonseres
  • 20. april 2017: Annonsering av Årets Fotograf, vinnere innenfor de ulike kategoriene i den profesjonelle konkurransen, samt vinnerne i konkurransene Open, Youth og Student på en seremoni i London
  • 21. april – 7. mai 2017: Sony World Photography Awards Exhibition på Somerset House i London

For mer informasjon om Sony World Photography Awards, vennligst kontakt:

Jill Cotton, PR Director / Kristine Bjørge, PR Manager - se kontaktinformasjon nedenfor

For mer informasjon om Sony, vennligst kontakt:

Lene Aagaard, PR & Communication Manager, Nordics - se kontaktinformasjon nedenfor

About World Photography Organisation

The World Photography Organisation is a center point for global photography initiatives. We are a platform on which individual photographers are given worldwide exposure, and forge links across the photographic industry. Our aim is to raise the level of conversation around photography. In doing this we increase awareness and appreciation of the art form and celebrate the art of the photographer.

The World Photography Organisation hosts a year-round portfolio of events including the Sony World Photography Awards, the world's largest photography competition, and PHOTOFAIRS, international art fairs dedicated to photography with destinations in Shanghai and San Francisco For more details see www.worldphoto.org

• Kino, film, foto

• sony world photography awards 2017
  • sony world photography awards