Hunder liker musikk med tempo og rytmer

Sony har nettopp lansert den nye høyttaleren GTK-XB7 Extra Bass, som er laget med festglade mennesker i tankene. Nå viser det seg at musikk med tempo og rytmer også kan være en «hit» blant husdyrene våre. Ekspert i dyreadferd Dr. Anna Wilkinson fra Association for the Study of Animal Behaviour (ASAB), har på vegne av Sony undersøkt hva slags musikk hunder liker best av klassisk musikk og popmusikk, ved å spille av forskjellige låter på to Sony GTK-XB7-høyttalere. All musikken ble spilt i tilfeldig rekkefølge på hver høyttaler, og hundene valgte hva de ville høre på ved å bevege seg nærmere eller lenger unna høyttalerne.

De ni hundene som deltok i studien fikk lytte til klassisk musikk fra Beethoven, Bach, Mozart, Tchaikovsky og Pachelbel, og moderne popmusikk fra Beyoncé, Justin Bieber, Taylor Swift, Martin Garrix – og ikke minst Elvis Presleys «Hound Dog». Mens hundene lyttet til musikken, registrerte Dr. Wilkinson om de ga uttrykk for om de likte den eller ikke. Resultatet ble at 62 prosent av deltakerne klart foretrakk popmusikk fremfor den rolige klassiske musikken. Hundene tilbrakte i tillegg mye mer tid rundt høyttaleren som spilte popmusikk. Hvis du har for vane å sette på musikk for hunden når den er alene hjemme, bør du kanskje velge noe med litt tempo?

– Forskningen viser en interessant forskjell når det kommer til musikalske preferanser mellom pop- og klassisk musikk. Med 10 forskjellige låtvalg, valgte hundene konsekvent Sony-høyttaleren som spilte popmusikk fremfor den som spilte klassisk, sier Dr. Wikinson.

(Undersøkelsen ble gjennomført med godkjenning fra University of Lincoln Ethics Committee, under oppsyn av veterinær og med samtykke fra hundeeierne)

Popular MusicClassical Music
What do U mean, Justin BieberCanon in D, Pachelbel
Shake it off, Taylor SwiftDance of the sugar plum fairy, Tchaikovsky