Norsk fototalent feires på Sony World Photography Awards 2019

Fotografen Svein Nordrum avslørt som vinner av Norway National Award

Organisasjonen World Photography og Sony har kunngjort vinnerne av National Awards 2019, og det var fotografen Svein Nordrum som vant Norway National Award 2019.

Som en del av den prestisjetunge og internasjonalt anerkjente Sony World Photography Awards, viser National Awards-programmet tydelig frem Sonys ønske om å støtte lokale fototalenter ved å fremme dem på den globale scenen.

Nordrums bilde «Frozen Pond» ble valgt ut som det beste bildet tatt av en norsk fotograf som også bor i Norge.

Et ønske om å skille seg ut

Svein Nordrum er fotografen fra Oslo som tok dette slående luftfotoet av en frossen innsjø i Lillomarka i Oslo. Nordrums kjærlighet for fotografering begynte for 12 år siden etter at han kjøpte sitt første DSLR-kamera.

- Gjennom årene har jeg utviklet et ivrig og nysgjerrig øye, og er alltid på jakt etter noe som skiller seg ut. Jeg finner linjer, former og detaljer, lys og tekstur – og prøver å fange det, sier Nordrum om praksisen sin.

Som National Award-vinner mottar Nordrum det nyeste digitale fotoutstyret fra Sony. Arbeidet hans blir vist på Sony World Photography Awards-utstillingen i London fra 18. april til 6. mai, og vil i tillegg bli publisert i «2019 Awards’ book».

Den internasjonale og anerkjente Sony World Photography Awards, som er organisert av World Photography Organization, er noe av det viktigste som skjer i den globale fotokalenderen. De er nå på sitt tolvte år i partnerskap med hovedsponsoren Sony, og består av fire konkurranser totalt:

Professional (portefølje), Open (enkeltbilder), Student (for akademiske institusjoner) og Youth (12 -19 år).

De nominerte bildene fra klassene Open og Youth med publiseringstillatelse, er tilgjengelige på worldphoto.org/press

About World Photography Organisation

The World Photography Organisation is a global platform for photography initiatives.Working across up to 180 countries, our aim is to raise the level of conversation around photography by celebrating the best imagery and photographers on the planet. We pride ourselves on building lasting relationships with both individual photographers as well as our industry-leading partners around the world. The World Photography Organisation hosts a year-round portfolio of events including the Sony World Photography Awards, one of the world’s leading photography competitions, and PHOTOFAIRS, leading international art fairs dedicated to photographyFor more details see www.worldphoto.org

• foto