Sonys nye flaggskip Xperia 1 II er bygget for fart, og er verdens første[1] smarttelefon med opp mot 20 fps[2] AF/AE[3]-sporing. I tillegg kommer den med muligheter for 5G-tilkobling for en komplett og kreativ underholdningsopplevelse.

• Med kamera utviklet i lag med Sonys Alpha-ingeniører og med en trippel linse med den enestående ZEISS®-optikken kalibrert spesifikt for Xperia med 3D iToF.
  • Bransjeledende autofokus-teknologi gir deg 20 bilder i sekundet2 med kontinuerlig fotografering med AF/AE3-kalkuleringer 60 ganger i sekundet4 og sanntids Eye AF4 for både mennesker og dyr5.
  • Cinematography Pro «powered by CineAlta» kan ta opp i ulike bildefrekvenser, og gir deg langt fler manuelle måter å utnytte de kinematografiske opplevelsene dine med kameraet.
  • 21:9 Cinema Wide-format med 6,5-tommers 4K HDR OLED-skjerm6 som leverer enestående fargegjengivelse med «Creator mode» «powered by CineAlta».
  • Å se på film med Dolby Atmos®-lyd som er justert i samråd med Sony Pictures vil gi deg en multidimensjonell og omsluttende lydopplevelse.
  • Lydkvaliteten blir som artistene ønsket seg etter samarbeid med Sony Music Entertainment. Ekte stereo fronthøyttalere og den nye 360 Reality Audio7 gir en unik lydopplevelse.
  • Neste generasjons 5G-tilkobling med Qualcomm® Snapdragon™ 865 5G Mobile Platform, med høykapasitets batterier med 4000mAh og trådløs lading for optimal fart og ytelse.

Videre har Sony styrket sin Xperia-serie med introduksjonen av sitt første 5G-flaggskip. Xperia 1 II er bygget for fart for å hjelpe deg med å skape og nyte innhold uanstrengt gjennom samhandlingen mellom den markedsledende teknologien Sony kan tilby gjennom teknologiporteføljen sin, som blant annet inneholder:

• -20 bilder per sekund2 med AF/AE3-kalkulasjoner på 60 ganger i sekundet4 hentet fra Sonys Alpha-kameraer med utskiftbart objektiv.
  • -«Creator mode» og kinofunksjonen Cinematography Pro «Powered by CineAlta» fra Sonys profesjonelle businessavdeling.
  • -X1™ for mobil basert på teknologi fra Sony BRAVIA® TV.

– Sony er unike i form av å ha en så differensiert portefølje i 5G-æraen som beriker kreative prosesser enda mer. Xperia med 5G tar mobilopplevelsen til det neste nivået, sier Mitsuva Kishida, President for Sony Mobile Communications.

Fang øyeblikket i enhver hastighet

Med Sony Alphas industriledende autofokus-teknologi kommer det nye trippelkameraet med støtte for avanserte fotograferingsteknologier sammen med enestående ZEISS-optikk, kalibrert spesifikt for Xperia 1 II. Dette bidrar til utsøkt gjengivelse og kontrast ved å redusere refleksjoner.

Sony dominerer markedet for kameraer med utskiftbare objektiver og det er i ekspertisen til de dedikerte kameraingeniørene som fører til at Xperia 1 II er den første smarttelefonen i verden1 med opp mot 20fps2 AF/AE sporing og kontinuerlige AF/AE3-kalkulasjoner på 60 bilder i sekunder4.

Det betyr at enheten til stadighet sporer det utvalgte objektet for å fange øyeblikket med det riktige fokuset og eksponeringen, selv i utfordrende situasjoner hvor objektet beger seg raskt. Livet stopper ikke opp og poserer for et fotografi, så Xperia 1 II er utstyrt med Sonys sanntids Eye AF4 for både mennesker og dyr5, som sporer folk i bevegelse. Xperia 1 II kommer fremdeles til å finne øye når objektet beveger seg, hvis ett øye er tildekket eller hvis et annet objekt er i veien for det objektet du ønsker å fange.

Xperia 1 II sitt raske fokus fungerer også godt i settinger med dårlig lys, og leverer kvalitetsbilder i utfordrende situasjoner – dette takket være fire teknologier som jobber sammen: dobbel fotodiodesensor8, et autofokus-system som dekker nesten 70% av sensoren9, en 3D iToF sensor10 og en ny stor 1/1.7-tommers Exmor RS™ for mobilsensorer, som resulterer i raskere og mer presis AF ved fotografering i dårlig lys.

Det triple kameraet tilbyr fantastiske bilder med tre ulike dybder: 16mm/24mm/70mm. Det nye appen Photography Pro «teknologi fra Alpha» skaffer et likt brukergrensesnitt som på Alpha-kameraene, med manuelle kontroller for å sette ISO, lukkertid og mer.

Imaging Edge for mobil kobler Xperia 1 II til Sonys Alpha-kameraer11, og gjør det mulig å bruke telefonen som en fjernkontroll, og kontrollere komposisjonen, fokusmodus og ISO sensitivitet i tillegg til andre innstillinger. Dette gjør det også mulig for brukeren å overføre bilder tatt på et Alpha-kamera til Xperia 1 II for å se på fargene med profesjonell nøyaktighet.

Cinematography Pro «powered by CineAlta» støtter nå 2K 120fps 10 bit HDR cinematic high frame rate opptak12 og Cinematic 21:9 4K HDR med opptak i 24/25/30/60fps13 forsterker kinematografisk bilde- og videotagning. Touch autofokus som måles manuelt i tillegg til en bedre innstilling for hvitbalanse gir deg mer kontroll, samtidig som den unike Intelligent Wind Filter-teknologien fra Sony reduserer støy og vind og gir deg et veldig godt og klart lydopptak.

Smart og kraftig

Xperia 1 II er drevet av et høykapasitets 4000mAh-batteri med hurtiglading som lader opp mot 50% på bare 30 minutter14 samtidig som telefonen har rask Qi trådløs lading for et kjappere batteri-boost mens man er ute på farten. Sony fortsetter å utvikle batteriteknologier for å forbedre levetiden. For å holde batteriets kvalitet lengre er det utvikler en «Battery Care», som ved hjelp av kunstig intelligens former seg etter dine personlige rutiner.

Omslutt deg med underholdning

Enten du lytter til musikk eller ser på film er Xperia 1 II finjustert som en herlig underholdningsopplevelse. «Motion blur»-reduserende teknologi er ekvivalenten til 90Hz-skjerm og reduserer «lag» for et tydeligere og skarpere bilde. Med Dolby Atmos® -lyd som er justert i korrelasjon med Sony Pictures Entertainment er resultatet en multidimenasjonal lydopplevelse i surround.

Med utgangspunkt i vår ekspertise på maskinvare innen lyd og musikk, har Xperia 1 II blitt utviklet for å levere en virkelig autentisk lytteropplevelse, der lyden er finjustert i samarbeid med Sony Music Entertainment.

Lydopplevelsen blir tatt enda et steg lengre med verdens første smarttelefon15 med 360 Reality Audio maskinvare. Her vil lydkvaliteten bli optimalisert når man lytter til musikk på den globale tjenesten TIDAL16. Musikk av høy kvalitet kan bli lyttet til gjennom høyttalerne foran på telefonen eller i kombinasjon med kablede hodetelefoner med 3,5mm ledning eller trådløse høyttalere. Ved bruk av 3,5 mm Audio Jack reduseres støyen med nærmere 90 % sammenliknet med USB-C tilkobling.

I tillegg til høyoppløselig trådløs lyd17 har Xperia 1 II introdusert DSEE Ultimate. Denne nye teknologien utnytter kunstig intelligens for å automatisk forbedre lydfrekvenser og bitrate i sanntid og tar hvert spor du hører på så nære høyoppløselig lyd den klarer. Det funker med både kablet og trådløse hodetelefoner, med lokal eller med strømmet musikk.

Gaming «on the go»

Nyt en ubegrenset visning av spillingen din med skjermen i formatet 21:9. Xperia 1 II støtter DUALSHOCK®418 direkte tilkobling og har full funksjonalitet for å gjøre spillingen morsommere. Nå er telefonen også kompatibel med Call of Duty® Mobile. Nå kan du spille en optimalisert utgave av Call of Duty®: Mobile som et resultat av Sonys samarbeid med Quallcomm® Spadragon Elite Gaming™.

Game Enhancer, som har dedikerte funksjoner som tillater deg å konsentrere deg om spillingen, gir deg nye muligheter. Dette kan blant annet være nye konkurransesett som slår av unødvendige funksjoner i telefonen for at spillopplevelsen skal optimaliseres. I tillegg har touch-skjermen fått en forbedret hastighet, noe som gjør det mulig å spille spill som krever raske handlinger på en touchskjerm.

Gjør det beste ut av 5G

Bygget for fart kan Xperia 1 II tilkobles 5G-nettet, med et ønske om å tilfredsstille den profesjonelle flyten man trenger. Med fordelene som kommer av Sub-6 GHz-nettverksstøtte kan Xperia 1 II stille med kompromissløs tilgang til innhold av høy kvalitet.

Mobilplattformen Qualcomm® Snapdragon™ 865 5G og Snapdragon X55 5G Modem-RF-systemet gir deg muligheten til å spille, håndtere ulike oppgaver samtidig og koble deg til nettet raskere enn noen gang med en økt ytelse og 25% raskere CPU og GPU enn den forrige modellen.

Xperia 1 II kommer med vanntett-standarden IP65/6819 og Corning Gorilla Glass 6® på begge sider, som gjør det robust i tillegg til elegant.

Xperia 1 II kommer i svart og lilla med Android 10, og blir tilgjengelig i Norge fra juni 202020.

Tilbehør

For å komplimentere Xperia 1 II kan du også kjøpe en av de stilige matchende dekslene som helt uanstrengt blander seg med Xperia 1 II sine tilgjengelige farger: svart og lilla. Dette stilige dekselet gir deg beskyttelse mot hverdagslig bruk i tillegg til at det gir deg muligheten til å se viktig informasjon på skjermen din – tid, dato, notifikasjoner og batteri, selv når det er lukket. I tillegg kommer Xperia 1 II Style Cover med et slankt deksel med en integrert støtte som lar deg se på film og se på video helt uanstrengt og avslappende. Også dette kommer i svart og lilla.

For more information, visit: http://www.sony.net/

Xperia 1 IIer den første smarttelefonen med et kamera som har 20 bilder per sekund med AF / AE kontinuerlig fotografering med sporing. BIONZ X for mobil beregner kontinuerlig AF / AE opptil 60 ganger per sekund og produserer «in-focus» ved 20 fps. Verifisert av Strategy Analytics 'SpecTRAX Service mot de publiserte kameraspesifikasjonene på over 14 000 smarttelefoner. Korrekt ved kunngjøring den 24. februar 2020.

2 Opptil 20 bildet i sekundet med “burst shooting” med AF/AE er tilgjengelig for 24mm kamera. 16mm og 70mm kamera kan ta opptil 10 bilder per sekund med AF/AE. Funksjonen kan brukes med "Photography Pro". Effektiv når modus er "Hi". Effektiv når lukkehastigheten er 1/100 sekund eller raskere. Kan variere avhengig av fotomiljø. Maks bilder per sekund vil variere avhengig av fotgraferingsmiljø og innstillinger.

3 AF:Autofokus, AE: Autoeksponering

4 Effektiv med et allsidig 26mm objektiv. Denne funksjonen kan tas med "Photography Pro". Effektiv når lukkerhastigheten er 1/60 sekund eller raskere. Det kan variere avhengig av miljøet.

5 Nøyaktig fokus oppnås kanskje ikke med visse fag i visse situasjoner, og fungerer ikke med alle typer dyr.

6 Visningsforhold kan variere basert på innholdsformatering.

7 360 Reality Audio krever abonnement på en kompatibel online musikktjeneste. Tredjepartsvilkår, betingelser, konto og gebyrer kan gjelde.

8 Dual Photo Diode er tilgjengelig for 16mm and 24mm kamera.

9 Tilgjengelig på 24mm kamera

10 Opptil 5m distanse. For videoer fungerer 3D iToF-sensor for 70mm.

11 Vennligst se Sonys nettsted for liste over kompatible kameraer.

12 Videoklipp som er skutt i 120 bilder per sekund høy bildefrekvens, blir avspilt i sakte film. Slow motion-effekten varierer avhengig av prosjektets FPS-hastighet som for eksempel x2 x4 x4.8 x5.

13 Begrensninger på opptakstid gjelder. Kvalitet på avspilling underlagt plattform- og enhetsskjermfunksjonene.

14 Lader opptil 50% på bare 30 minutter (bruker 21W USB PD-lader, tilbehør selges separat)

15 Ved kunngjøring 24. februar 2020.

16 Tredjepartsvilkår, betingelser, konto og gebyrer kan gjelde. Tjenestetilgjengeligheten kan variere etter marked.

17 Høyoppløselig lyd og høyoppløselig lyd trådløs krever kompatibelt hodesett.

18 DUALSHOCK®4 og feste selges separat. Kompatible spilltitler kan variere.

19 XPERIA 1 II is er vannavstøtende og beskytte mot støv, så ikke bekymre deg hvis du blir fanget i regnet eller vil vaske av skitt under en kran, men husk at alle porter og festede deksler må være ordentlig lukket. Du bør ikke sette enheten helt under vann, eller utsette det for sjøvann, saltvann, klorvann eller annet. Misbruk og feil bruk av enheten ugyldiggjør garantien. Enheten er testet under Ingress Protection-klassifisering IP65 / 68. For mer info, se https://support.sonymobile.com/global-en/dm/waterr... Merk at XPERIA 1 II har en USB-port uten lokk for tilkobling og lading. USB-porten må være helt tørr før lading.

20 Tidspunkt og tilgjengelighet vil variere fra land til land.

• mobile

Om Sony Corporation
Sony Corporation er et kreativt underholdningsselskap med et solid teknologisk fundament. Med alt fra tjenester som spill og nettverk til musikk, film, elektronikk og finans er Sonys formål å fylle verdenssamfunnet med følelser gjennom kreativitet og teknologi. For mer informasjon, besøk http://www.sony.net/.

Jostein Granås

PR-ansvarlig Sony Norge 40477081