To nordmenn videre i verdens største fotokonkurranse

Pressemelding   •   feb 23, 2016 09:45 CET

Kristoffer Eliassen og Espen Rasmussen er nominert i Sony World Photography Awards.

• Rekordmange påmeldte – 230,103 bilder fra 186 land.
  • Vinnerne blir kåret 21. april
  • Deltagerne konkurrerer om fotoutstyr fra Sony og 25 000 dollar.
  • Bildene er tilgjengelig på press.worldphoto.org

To norske fotografer er videre i verdens største fotokonkurranse, Sony World Photography Award 2016. Begge er nominert i den profesjonelle konkurransen i hver sin kategori og konkurrerer i tillegg om den prestisjefylte prisen «Årets fotograf».

De to norske fotografene er:

• Kristoffer Elisassen, kategori «Staged»
  • Espen Rasmussen, kategori «Daily Life»

Begge fotografene får sine bidrag vist på utstillingen i London som en del av SWPA-utstillingen og blir publisert i Sony World Photography Awards-boken i 2016. Listen over fotografer som blir vurdert i de ulike kategoriene, finner du her.

Kristoffer Elisassen, 'The Selfie Project'

Fotografen Kristoffer Eliassen (født 1971) har en mastergrad i fotografi fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen og holder til i Oslo. Eliassen liker å leke med tradisjonelle sjangre som romantikk, akt-fotografering og landskap. I 'The selfie Prosjekt', utforsker Eliassen hvordan selvportrett har blitt en besettelse for mange, og hvordan besettelsen kan føre til absurde situasjoner.

Espen Rasmussen, "The Curse of Coal '

Espen Rasmussen (født 1976) er en fotograf basert på Nesodden. Han jobber med egne prosjekter og er også fotoredaktør i VG Helg. Espen fokuserer på humanitære spørsmål og utfordringer knyttet til klimaendringer. Espen er nominert med serien "The Curse of Coal", et personlig innblikk i konsekvensene av nedleggelsen av gruvearbeidet og det høye antallet narkotikabrukere i områdene i og rundt Beckley, West Virginia, USA.

Last ned hele pressemeldingen for mer informasjon.

Bildene kan du se her:

Sony er en verdensledende produsent innenfor lyd, video, spill, kommunikasjons- og informasjonsteknologiske produkter for både forbrukere og profesjonelle. Med sin musikk-, bilde-, dataunderholdning- og online-virksomhet, er Sony unikt posisjonert til å være det ledende elektronikk- og underholdningsselskapet i verden. Sony registrerte en årlig omsetning på ca. 68 milliarder dollar for regnskapsåret som endte 31. mars 2015. For mer informasjon om Sony, vennligst besøk www.sony.net