​Æ e å med!

Nyhet   •   jan 09, 2017 09:48 CET

POPULÆR: Appen Æ er lansert med brask og bram. Foto: REMA 1000

Sopra Steria har vært med på å støtte utviklingen av appen Æ for REMA 1000. Appen har fått mye oppmerksomhet den siste tiden etter at over en kvart million mennesker lastet den ned i løpet av to døgn.

Den omtalte REMA 1000-appen Æ tar opp kampen med fordelsprogrammene til Coop og Kiwi. Det gjør den ved å gi kundene ti prosent priskutt på de ti varene de kjøper mest av, samt ti prosent på frukt og grønnsaker.

Sopra Steria sine konsulenter har jobbet tett med selskapene McCann, DesignIt, Shortcut, Bouvet, Communicate og Visma for å kvalitetssikre leveransene til REMA 1000.

Seiersgang
Nå går appen sin seiersgang etter en kløktig markedskampanje i forkant av lanseringen, som gjorde at hele Norge stilte spørsmålet: «Hva er Æ?».

Gaute Holmin i Sopra Steria

– Dette har vært en veldig morsom reise å være med på, sier solutions architect Gaute Holmin i Sopra Steria.

Han har det siste halve året monitorert utviklingen av appen nøye, og sammen med kolleger fra testavdelingen i Sopra Steria har de identifisert flere viktige feil og mangler slik at de har blitt rettet før appen ble lansert.

– Et prosjekt som dette hadde feilet uten testing og monitorering, så det vi har gjort har vært en svært viktig komponent i utviklingen. Vi har testet kontinuerlig frem til dagen før lansering, og vi i Sopra Steria har gitt kontinuerlige analyser av feil som har oppstått underveis. Vi har også belyst hvor mye trykk løsningen tåler, sier han.

En million brukere på et år
Appen ble lansert onsdag 04.01.2017, og ble umiddelbart en hit.

Målet til REMA 1000 er å ha en million brukere innen ett år, og foreløpig ser det ut til å gå rette veien. I løpet av de tre første dagene etter lansering hadde hele 380 000 personer lastet ned appen.

– I skrivende stund er det faktisk 100 nedlastinger i minuttet, sier Holmin og ser ned på analyseverktøyet AppDynamics, et analyseverktøy som har levert prikkfritt gjennom prosjektperioden.

Han forteller at de har vært avhengige av å bruke gode verktøy underveis, og han er strålende fornøyd både med analyseverktøyet AppDynamics og stresstestverktøyet Apica.

Topphemmelig
Nå går veien videre med å fortsette kontinuerlig utvikling av appen. Sopra Steria vil være involvert både på test og monitorering fremover.

– Vi gleder oss til det! Vi har allerede startet den videre prosessen. Prosjektet har vært topphemmelig, så det er ekstra gøy at vi nå kan fortelle hvilket spennende prosjekt vi jobber med, avslutter Holmin.

Kommentarer (3)

Hvordan gikk dere frem for å teste sikkerheten på appen?

- Odd Reita - 01-02-2017 17:24 CET

Både Sopra Steria med partnere og Rema 1000 har et forklaringsproblem med mindre dere alle hevder at utvikleren Hallvard Nygård i Stavanger lyver. Det handler om at hele kjeden skal sikres. Det er for enkelt slik Rema 1000s kommunikasjonsdirektør Mette Fossum, bortforklarer hendelsen.

I 2018 ville en slik hendelse hvor dataene virkelig ble lastet ned kunne medføre en bot på inntil fire prosent av omsetningen til Rema 1000. Hvordan ville det bli med erstatningsansvar for Sopr Steria. Det er noe dere bør tenke på når dere skriver kontrakter. Regress fra kunden på hele eller deler av boten har ikke konsulentselskaper råd til.

- Ahlert Hysing - 02-02-2017 10:23 CET

Det er REMA 1000 som håndterer markedskommunikasjonen i denne saken, så jeg må anmode dere som kommenterer om å ta kontakt med dem.

- Kristin Blix Elton - 02-02-2017 16:36 CET