​Æ e å med!

Sopra Steria har vært med på å støtte utviklingen av appen Æ for REMA 1000. Appen har fått mye oppmerksomhet den siste tiden etter at over en kvart million mennesker lastet den ned i løpet av to døgn.

Den omtalte REMA 1000-appen Æ tar opp kampen med fordelsprogrammene til Coop og Kiwi. Det gjør den ved å gi kundene ti prosent priskutt på de ti varene de kjøper mest av, samt ti prosent på frukt og grønnsaker.

Sopra Steria sine konsulenter har jobbet tett med selskapene McCann, DesignIt, Shortcut, Bouvet, Communicate og Visma for å kvalitetssikre leveransene til REMA 1000.

Seiersgang
Nå går appen sin seiersgang etter en kløktig markedskampanje i forkant av lanseringen, som gjorde at hele Norge stilte spørsmålet: «Hva er Æ?».

Gaute Holmin i Sopra Steria

– Dette har vært en veldig morsom reise å være med på, sier solutions architect Gaute Holmin i Sopra Steria.

Han har det siste halve året monitorert utviklingen av appen nøye, og sammen med kolleger fra testavdelingen i Sopra Steria har de identifisert flere viktige feil og mangler slik at de har blitt rettet før appen ble lansert.

– Et prosjekt som dette hadde feilet uten testing og monitorering, så det vi har gjort har vært en svært viktig komponent i utviklingen. Vi har testet kontinuerlig frem til dagen før lansering, og vi i Sopra Steria har gitt kontinuerlige analyser av feil som har oppstått underveis. Vi har også belyst hvor mye trykk løsningen tåler, sier han.

En million brukere på et år
Appen ble lansert onsdag 04.01.2017, og ble umiddelbart en hit.

Målet til REMA 1000 er å ha en million brukere innen ett år, og foreløpig ser det ut til å gå rette veien. I løpet av de tre første dagene etter lansering hadde hele 380 000 personer lastet ned appen.

– I skrivende stund er det faktisk 100 nedlastinger i minuttet, sier Holmin og ser ned på analyseverktøyet AppDynamics, et analyseverktøy som har levert prikkfritt gjennom prosjektperioden.

Han forteller at de har vært avhengige av å bruke gode verktøy underveis, og han er strålende fornøyd både med analyseverktøyet AppDynamics og stresstestverktøyet Apica.

Topphemmelig
Nå går veien videre med å fortsette kontinuerlig utvikling av appen. Sopra Steria vil være involvert både på test og monitorering fremover.

– Vi gleder oss til det! Vi har allerede startet den videre prosessen. Prosjektet har vært topphemmelig, så det er ekstra gøy at vi nå kan fortelle hvilket spennende prosjekt vi jobber med, avslutter Holmin.

• handel
  • app