Aker BP gir Sopra Steria fornyet tillit

Pressemelding   •   mai 04, 2018 07:05 CEST

TRANSFORMASJON. – Sopra Steria skal bistå oss med den omfattende transformasjonsprosessen vi skal igjennom de neste årene, sier Per Harald Kongelf (t.h.), direktør forbedring i Aker BP. Til venstre administrerende direktør Kjell Rusti i Sopra Steria.

– Sopra Steria har vært en verdifull og konstruktiv partner i en krevende og spennende tid for vårt selskap. Selskapet har bevist sin evne til å levere på IT-drift og videreutvikle IT-funksjonen. Derfor har vi nå valgt å fortsette samarbeide med Sopra Steria, slik at de kan bistå med den omfattende transformasjonsprosessen vi skal igjennom de neste to-tre årene, sier Per Harald Kongelf, direktør forbedring i Aker BP.

Sopra Steria skal blant annet hjelpe Aker BP med å få flere tjenester i skyen.

Les også: Gigantavtale med Sopra Steria skal løfte Oslo kommunes digitale satsing

Aker BP, som er et resultat av sammenslåingen mellom Det norske oljeselskap og BP Norge i 2016, har en ambisiøs plan for digitalisering og effektivisering de kommende årene. Ved å automatisere en rekke prosesser er målet å halvere tiden – og innsatsen – som kreves fra olje er funnet og til produksjonen er i gang.

Administrerende direktør Kjell Rusti i Sopra Steria forteller at den nye avtalen varer i tre år, med mulighet for opptil to års forlengelse.

– Dette er en betydelig avtale for Sopra Steria i Norge, og gir oss et nytt løft i olje- og gassektoren. Aker BP forblir en av våre aller største og viktigste kunder i mange år fremover. Vi er stolte over den fornyede tilliten og gleder oss til å bistå dem videre i deres ambisiøse digitaliseringsprogram, sier Rusti.

Les også: Sopra Steria og Wrangu gjør det lettere for bedrifter å oppfylle GDPR

Hovedkontoret til Aker BP ligger på Fornebu utenfor Oslo, mens operasjonell ledelse og IT-ledelsen sitter i både Stavanger og Trondheim. Sopra Steria har de siste årene bygget opp en betydelig tilstedeværelse i begge disse byene, og kommer til å ruste opp de to avdelingene videre i takt med behovet. I Stavanger har Sopra Steria vokst fra 5 ansatte i 2016 til over 50 ansatte i dag, og i Trondheim har konsulentselskapet 60 ansatte.

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 42 000 medarbeidere i over 20 land, og hadde en omsetning på 3,8 milliarder euro i 2017.

I Skandinavia sørger 1800 medarbeidere for en årlig omsetning på 2,5 milliarder kroner.

Kommentarer (0)

Kommentar

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.