Sopra Steria er Norges beste arbeidsplass - for tredje år på rad

Sopra Steria er Norges beste arbeidsplass, ifølge Great Place to Work. For første gang har en større bedrift vunnet kåringen tre år på rad.

I kveld ble det klart at Sopra Steria igjen har vunnet kåringen «Norges Beste Arbeidsplasser» for bedrifter med over 500 ansatte. Selskapet har 1600 ansatte i Norge. Konsulentselskapet vant også i 2017 og 2018, etter å ha ligget i kåringens toppsjikt i en årrekke.

– Sopra Steria har i mer enn ti år jobbet systematisk med kultur, lederskap, medarbeidere og prosesser. Selskapet har en toppledelse som oppriktig ser på tillit og fellesskap som et konkurransefortrinn, og som etterlever det i praksis hver dag, sier Jannik Krohn Falck, administrerende direktør for Great Place to Work i Norge.

Vurderer egen arbeidsgiver
I år ble medarbeidere ved 217 bedrifter i Norge bedt om å svare på en lang rekke med spørsmål om tillit, stolthet og fellesskap på sin arbeidsplass. Great Place to Work bruker de anonymiserte svarene for rangere arbeidsgiverne.

– Sopra Steria setter søkelyset på den enkelte medarbeider, samtidig som de jobber med å bygge en fellesskapskultur der alle trekker i samme retning. De har greid å skape en kultur hvor medarbeiderdrevet læring er satt i system og hvor det er medarbeiderne selv som definerer og utfører mange av kompetanseutviklingsprogrammene, noe som er unikt, sier Krohn Falck.

Les også: Lillian Røstad: For tredje gang kåret til en av Norges fremste tech-kvinner

Internkultur for deling og læring
Kjell Rusti, administrerende direktør i Sopra Steria i Skandinavia, er svært fornøyd med å vinne kåringen for tredje år på rad. Han retter en stor takk både til medarbeidere og kunder.

– Dette betyr svært mye for oss, fordi det beviser at vi lykkes med de tingene vi sier at vi skal gjøre. For å tiltrekke og holde på de beste konsulentene i Norge, må vi være den aller beste arbeidsplassen. Derfor har vi bygget en tydelig internkultur for læring, deling og kontinuerlig utvikling i både formelle og uformelle sammenhenger. Det er ingen tvil om at dette er bra for forretningen også. I alle de 12 årene vi har jobbet med Great Place to Work, har vi levert vekst i antall ansatte og omsetning, og dessuten solid overskudd på bunnlinjen. Det er ingen tilfeldighet, sier han.

Les også: Sopra Sterias Heidi Ravndal er blant Norges fremste ledertalenter

Går sammen, når lengre
Nylig har Sopra Steria utført en egen, omfattende kartlegging for å finne ut hva medarbeiderne verdsetter mest på arbeidsplassen sin. Rusti forteller at det er spesielt tre områder som trekkes fram.

– Vi har en bredde ingen i IT- konsulentbransjen kan matche, samtidig som vi har en fagekspertise som er svært anerkjent i markedet. I tillegg påpeker våre medarbeidere at engasjementet vårt for samfunnet er sterkt, at vi ikke bare ønsker å oppnå noe for oss selv, sier han.

Rusti forteller at Sopra Steria jobber med å bygge et sterkt selskap som kan hjelpe kundene med å løse sine utfordringer og stå godt rustet for fremtiden.

– Dette gjør vi ved å trekke på all den kompetansen vi har. Når vi går sammen, når vi lengre, både som individer og som selskap, sier han.

Nysgjerrig på å jobbe i Sopra Steria? Sjekk våre karrieresider.

• Tjeneste, rådgivning, service

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap med en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 42 000 medarbeidere i over 20 land, og hadde en omsetning på 3,8 milliarder euro i 2017.

I Skandinavia sørger 1800 medarbeidere for en årlig omsetning på 2,5 milliarder kroner.