Stor NATO-kontrakt til Sopra Steria

Oslo: NATO har gitt konsulentselskapet Sopra Steria i oppdrag å levere et logistikkprogram som gir mer effektiv planlegging, økt fleksibilitet og bedre støtte til tropper i kamp.

– Dette er en betydningsfull kontrakt i europeisk sammenheng og dessuten den første store NATO-kontrakten vi har fått. Den styrker Sopra Sterias posisjon som en solid aktør i forsvarsmarkedet, sier Ragnhild Hauge, direktør for forretningsutvikling i Sopra Steria i Skandinavia.

Konsulentselskapet med hovedkontor i Paris skal levere et omfattende program for transformasjonslogistikk: Logistics Functional Services (LOGFS). Programmet spiller en avgjørende rolle for NATOs fremtidige evne til å planlegge og koordinere ressurser og forsyninger, medisinsk støtte og forflytninger av personell og utstyr. Systemet lar NATO vise og bearbeide logistiske data og bilder i et geografisk informasjonssystem (GIS).

– Kartløsningen i systemet lar NATO spore og kontrollere bevegelsene til sine ressurser. Dette vil styrke samarbeidet mellom ulike nasjoners NATO-styrker. LOGFS skal integreres med eksisterende plattformer og systemer og vil gi bedre samspill på tvers av funksjoner, sier Hauge.

Sopra Steria har jobbet tett på forsvarsindustrien i en årrekke, både internasjonalt og i her til lands. Skandinavia er per i dag det tredje største forsvarsmarkedet for Sopra Steria-gruppen målt i omsetning, etter Storbritannia og Frankrike.

John Torrie, viseadministrerende direktør i Sopra Steria-gruppen, forteller at NATO blir en viktig kunde.

– Vi har en sterk merittliste for levering av komplekse forsvarssystemer over hele Europa. Løsningen vil dekke NATOs nåværende og fremtidige operative behov, sier han.

• nato

Sopra Steria er et ledende internasjonalt konsulentselskap som tilbyr en av markedets mest omfattende tjenesteporteføljer innen digitalisering. Selskapet tilbyr strategiutvikling, IT-rådgivning, infrastruktur- og systemutvikling, digitale løsninger og drift. Sopra Steria bistår store private og offentlige organisasjoner i Skandinavia med å ta et digitalt lederskap innen sin bransje. Selskapet har 38 000 medarbeidere i 20 land, og hadde omsetning på 34 milliarder kroner i 2015.

I Skandinavia sørger 1300 medarbeidere for en årlig omsetning på 1,8 milliarder kroner.