Husbyggeren

Det er en stående vits i slekta at trehyttene til Torfinn Borkhus har kortest levetid. Nå bygger han hus til seg og familien på Svartlamon.

Tekst: Veronika Søum
Foto: Lena Knutli

Torfinn Borkhus står i bare ullgenseren på glattisen på Svartlamon og sager. Én centimeter feilskjær kan tolereres, fem er altfor mye. Da må det justeringer til.

– Det er det mest lærerike jeg har vært med på, nest etter det å få barn, sier Borkhus mens han legger ned saga.

Programlederen, produsenten og musikeren hadde prata med kona Siri Gjære om å bygge eget hus da de kom over nettsaken «Vil du bygge din egen bolig på Svartlamon?».

– Vi søkte tvert. Begge deler appellerte veldig til oss; håndverk ville begge ha mer av i livene våre og Svartlamon har hele familien forelsket seg i. Et fantastisk område, og det å bygge hus tre minutter unna der vi bor nå, er perfekt. Det er ingen risiko, det eneste man bruker er masse tid, forklarer han.

Av 20-30 seriøse søknader, ble familien på fire plukket ut til å være med på prosjektet Eksperimentboliger. Tomta er Trondheim kommunes eiendom, bolig- og byggelån er Svartlamon boligstiftelse ansvarlig for. Materialer prøver husbyggerne å få tak i så billig som mulig. Det er mange som ser med godvilje på prosjektet, og som villig gir bort eller selger rimelig.

Borkhus og familien har blitt tildelt det nederste av de fem boligene som er i ferd med å reise seg. Målet er å kunne feire jul i selvbygd hus. Det har allerede innebært en del timer med støping, snekring og fundering. Borkhus prøver å jobbe hver ettermiddag og i helgene, såfremt det er spillefri. Og når problemene tårner seg opp, er det heldigvis bare å kontakte byggmester Arnleiv Overgård.

– Å bygge er veldig sosialt, jeg hadde aldri gjort det på egen hånd. For meg handler dette om å gjøre noe sammen med andre. Jeg ble veldig letta da jeg møtte dem jeg skal bygge og bo med. De er veldig hyggelige, og alle har sin byggemåte. Vi møtes, og veien blir til mens vi går. Når ingen skjønner noenting, ringer vi Arnleiv, forteller Borkhus mens arkitekt Trygve

Les resten av artikkelen i marsnummeret av Sorgenfri.

• Alkohol-, narkotikaspørsmål