I Stasi-torturistenes klør

Foto: Ida Kristine Holm

I etterkrigstidens Øst-Tyskland ble nazistenes nedslakting byttet ut med kommunistisk propaganda og psykisk tortur utrettet av Stasi-politiet. Sorgenfri besøkte bygningene der folk levde i et våkent mareritt i årevis.

Tekst: Ida Kristine Holm

Det er en grå og regntung dag i den tidligere bydelen Hohenschönhausen i Øst-Berlin. Et omfattende bygningskompleks, bedre kjent som Stasi-fengselet, befinner seg her. I dag er det museum og minnesmerke for volden og uretten som ble begått mot øst-tyske borgere etter krigen.

– Først brukte sovjeterne anlegget som en såkalt spesialleir. I realiteten var ikke det stort annerledes enn nazistenes konsentrasjonsleirer, forteller den nederlandske guiden og historielæreren Marcel van Hamersweld.

Kopierte sovjeterne

Fra 1951 ble området overtatt av Stasi, Øst-Tysklands (DDR) politiske politi og etterretningstjeneste, og brukt som deres hovedkvarter. Stasi fungerte som et undertrykkelsesinstrument for det statsbærende kommunistpartiet, Sozialistische Einheitspartei Deutschlands (SED). Oppgaven deres var i hovedsak å overvåke alle sider ved innbyggernes liv og bekjempe motstandere av regimet.

– Avlytting, utvikling av teknisk utstyr, gjennomgang av post og brev, samt opplæring av ansatte foregikk i bygningene rundt oss, forklarer guiden idet vi ledes ned i kjelleren i et gammelt mursteinsbygg. Dette er den eldste delen av fengselet. Celler kledd i massiv, grå betongligger tett i tett, omsvøpt av en dunkel belysning. Den tunge lufta vitner om et ventilasjonsanlegg milevis fra dagens standard.

Les hele reportasjen i mainummeret av Sorgenfri. Du kan også henvende deg til presse@sorgenfriweb.no

• Sosiale spørsmål, allment

• stasi