Små kryp, stor ressurs

Nei, de er nok ikke tiltenkt en plass ved bordet, snarere på tallerkenen. Endelig skal vi få smake insekter.

Tekst: Dag Rønning
Foto: Nadia Caroline Andersen

Månedens råvare finnes ikke på norske restauranter – ennå. Så Ugress & Ufisk er på hjemmebesøk hos Victoria Stokke. Hun driver sammen Ida Hexeberg Rustad selskapet Myldregard AS. Deres mål er å få flere til å spise insekter. Når de snart får den nødvendige godkjenning fra Mattilsynet, er planen å starte produksjon for salg.

Matfordommer
Matinteresserte har for lengst registrert at insekter er på vei inn på matfatet i mange land hvor det bare for ett tiår siden, var nærmest utenkelig. Særlig gjelder dette i Vest-Europa, USA og Canada. På vår side av Atlanteren er det Belgia som peker seg ut som landet hvor insektssvermingen har kommet lengst. Her er det til salgs i supermarkeder i form av blant annet pesto og insektmel.

Mange har, med et lett grøss, sett TV-programmer eller filmsnutter på nettet hvor man slafser i seg larver og gresshopper, og kjent på egne matfordommer. Vi spør de to Myldregarddamene om hvordan det begynte for deres del?

– For meg startet det for alvor etter at jeg leste en FAO-rapport om ressursutnyttelse i 2013, fastslår Victoria.

– Etter hvert ble det spennende å tenke tanken på å kunne utvikle dette til et levebrød, fortsetter hun.

Ida samstemmer i at det var et element av utforskertrang i starten for henne, ved siden av at insektspising er en langt mere etisk måte å få i seg animalske proteiner på. Men begge de to gründerjentene trekker frem at de nå ser de på insekter som en spennende og velsmakende del av kostholdet sitt.

Les resten av artikkelen i marsnummeret av Sorgenfri.

• Alkohol-, narkotikaspørsmål

• Sør-Trøndelag