Smashet tv-en med øks

ILLUSTRASJON: SYLVIA STØLAN

Han mente ikke å skremme samboeren.

TEKST: RUNAR KRISTIANSEN

Med lett skjelv på venstre tommel sitter en 35-årig trondhjemmer i Sør-Trøndelag tingrett. Han har festet blikket på et ubestemmelig punkt foran dommerbordet i sal 309. Han er en kraftig kar i rutete skjorte. Ved siden av sitter den mer kortvokste forsvareren, Torfinn Svanem. I de siste minuttene før dommerne ankommer, bruker advokaten den gule understrekingstusjen i raust monn i dokumentene.

Klienten er tiltalt for å ha truet samboeren med en straffbar handling, som det heter i loven.

«Din stilling?» spør dommer Knut Almaas den tiltalte innledningsvis.

«Sykmeldt.»

«Jo, men når du ikke er sykmeldt?»

«Sjåfør.»

«Ikke kjørbar»

Han hadde kommet hjem drivende full en fredagskveld før jul i fjor.

Egentlig skulle 35-åringen slappe av hjemme hos en kompis, men så hadde dennes kone overraskende kommet hjem.

«Da ble det ikke så trivelig å være der,» kunne tiltalte opplyse i retten.

«Hvor mye hadde du drukket?» ville dommer Almaas vite.

«Tja si det, jeg var i hvert fall ikke kjørbar.»

Ved nærmere ettertanke mente tiltalte at det kunne dreie seg om en helflaske whisky. Promillen ble målt til 1,45 fire timer senere.

Når kameraten, som derimot var kjørbar, avleverer 35-åringen hjemme hos samboeren ved 23-tiden, er tiltalte i kranglehumør. Det oppstår en disputt om økonomi og andre belastninger i samlivet.

«Det bare eskalerte. Jeg klarte ikke å roe ham,» forklarte samboeren.

Hun hadde aldri sett ham slik før. Derfor ringte hun politiet.

Da blir 35-åringen om mulig enda hissigere. Han går ut av huset og henter øksa fra hoggestabben. Han passerer samboeren i gangen og går inn i stua med redskapet.

Hun løper ned i etasjen under for å være hos de to barna som oppholder seg på barnerommet. Oppe i stua går 35-åringen løs på tv-en med øksa. Deretter står en forsterker og et par høyttalere for tur.

«Så sprang jeg ut av huset og kastet øksa så langt jeg klarte. Den havnet i snøen oppi skogen.»

Angret med en gang
Idet han går inn i huset igjen, rammer angeren ham som en torpedo midtskips. Han regner med at samboeren nå vil forlate ham, han bryter sammen og begynner å gråte. Han går ned i kjelleren der samboeren og de to barna har forskanset seg på det ene barnerommet.

35-åringen banker på døra, før han gir den et spark i fortvilelse. Dørbladet sprekker.

«Han truet ikke, jeg hørte at han var lei seg og gråt,» forklarte samboeren.

I alt fire politipatruljer kommer til boligen. 35-åringen pågripes uten noen form for motstand. To dager etter legges han inn på psykiatrisk avdeling. Han sliter med ADHD og depresjoner.

Forut for hendelsen denne fredagskvelden, hadde det vært en rekke vanskelige omstendigheter i 35-åringens liv. Han hadde mistet jobben, førerkortet som han hadde på spesielle vilkår hadde gått ut på dato og han måtte avlive hunden. Dessuten hadde han en langvarig rettstvist gående om samvær med et barn fra tidligere forhold.

Skikker seg
En politioverbetjent fra Sør-Trøndelag politidistrikts spesialteam for gjengangerkriminelle vitnet også i rettssaken. 35-åringen har delvis vært fulgt opp av dette teamet. I retten får han gode skussmål fra polititjenestemannen.

«Han har kontroll på rusen, skaffer seg arbeid og skikker seg.»

Aktor Anne Haave mente at 35-åringen i utgangspunktet burde straffes med ubetinget fengsel, men at det i denne saken er mer fornuftig med samfunnsstraff.

Forsvarer Svanem prosederte på at tiltalte må frifinnes.

«Det ble aldri fremsatt noen trussel, det har samboeren bekreftet.

Han gikk forbi henne med øksa, forsettet var ikke å true henne, men å knuse tv-en,» argumenterte Svanem.

«Har tiltalte noe å tilføye til slutt?» spør dommer Almaas.

«Ja, jeg er glad for at denne dagen er over.»

Fri mann

Dagen etter møter tiltalte i tinghuset for å få dommen forkynt.

Retten er enig med forsvareren. 35-åringen kan ikke domfelles for å ha truet med en straffbar handling. Vilkårene er ikke oppfylt.

Derimot kunne han teoretisk ha blitt dømt etter et annet straffebud som handler om skremmende adferd. Men da måtte fornærmede, altså samboeren, ha bedt om at det reises sak mot 35-åringen. Det har hun ikke.

Dermed kan 35-åringen forlate tinghuset som en fri mann.

• Alkohol-, narkotikaspørsmål

• husbråk