Tok kjøkkenveien til sjefsstolen

Som tolvåring bestemte han seg for å utdanne seg til kokk for å bli hotelldirektør. Nå skal Mikael Forselius styre selve ikonet.

Tekst: Veronika Søum

Foto: Mari Vold

De fleste av oss opplever å komme til visse punkt i livet, noen veikryss, som blir skjellsettende. En avgjørelse som markerer et skille mellom da og nå, før og etter. For Mikael Forselius var det kanskje svaret han fikk da han spurte familievennen, hotelldirektøren i Canada, om hvordan han kunne bli som ham. Eller var det det tilfeldige møtet etter å ha mønstret av det svenske kongeskipet, som resulterte i kokkejobb på Røros?

Uansett sitter han nå med en hvit kopp med svart kaffe på Dromedar i Nordre, iført blå strikkevest og beige bukse. Klokka er halv åtte om morgenen, og Forselius` dag er i full gang. «Kokk, forfatter, hotelldirektør og foredragsholder», er yrkestittelen ifølge hans egen hjemmeside. En mann som i ord og vesen framstår både ydmyk og autoritær på samme tid.

Snart setter han seg på et fly til London for å bo på Ritz, før han de neste dagene skal besøke ulike britiske luksushotell for å spise frokost, lunsj og afternoon tea, samt møte andre hotelldirektører. All inspirasjon nøysomt avfotografert med et lite fotoapparat, for å være best mulig forberedt når han 1. februar tiltrer som hotelldirektør for Britannia Hotel. Hotellet med stor H. Guttedrømmen skal bli virkelighet.

Les resten av portrettet i februarnummeret av Sorgenfri

• britannia
  • kokk