Egmont Fonden gir 3,5 millioner til venne-tiltak for flyktninger

– Vi kan ikke dele ut bestevenner, men vi vil legge til rette for ekte, gode relasjoner, sier Sissel Aarak i SOS-barnebyer. Med støtte fra Egmont Fonden skal organisasjonen gjøre integreringen enklere for barn som har flyktet alene til Norge.

I løpet av 2017 skal ungdom i 15 kommuner være med på et helt nytt prosjekt, der de blir kjent med jevnaldrende som har flyktet alene til Norge. Prosjektet er en del av Våre nye barn, en modell for bosetting og integrering av enslig mindreårige flyktninger, og et samarbeid mellom SOS-barnebyer, Asker kommune og Husbanken. Forebygge utenforskap SOS-barnebyer har fått 3,5 millioner kroner i støtte fra Egmont Fonden til å utvikle og etablere initiativ og metoder for bruk i norske kommuner, slik at veien inn i samfunnet blir best mulig for barn alene på flukt.

– Vi vet at barn og unge venter lenge før de blir bosatt i en kommune. Når de endelig får et hjem, blir de ofte sittende mye alene. Mange har minimalt eller ingen kontakt med norske ungdommer, og de bruker lang tid på å komme inn i lokalsamfunnet. Det kan føre til utenforskap og isolering, og er ikke bra for hverken barna eller samfunnet de skal bo i, sier Sissel Aarak, leder for prosjektet i SOS-barnebyer.

Nyskapende

Å sørge for god integrering er en investering som kommer både enkeltmennesker og samfunnet til gode. Egmont Fonden er også opptatt av at dette er en mulighet til å finne nye samarbeidsmetoder til det beste for barn på flukt.
– Bevilgningen er et ambisiøst og nytenkende eksempel på hvordan kommuner og det private kan samarbeide. Målet er en så rask integrering av flyktningebarn som mulig, og fokuset er det enkelte barns behov. Det kan bidra til å øke flyktningebarnas trivsel og utvikling, sier Henriette Christiansen, direktør for Egmont Fondens Støtte- og bevilgningsadminitrasjon.

Ung-til-ung

Skolegang og språkopplæring er viktig for at barna skal kunne bli en del av lokalsamfunnet. Men tilhørighet handler også om å kunne forholde seg til et samfunn med aktivitetstilbud, kultur og sosiale omgangsformer som for mange er fjernt det de er vant til. Den aller beste måten å lære alt dette på, er å få venner og være sammen med jevnaldrende. En viktig komponent i dette delprosjektet er derfor en ung-til-ung-ordning. Der får de unge som er nye i kommunen kontakt med noen på samme alder, som blir en slags «guide» til det lokale og det norske samfunnet, forklarer Aarak.
–For enslige mindreårige er tilknytning og nettverk spesielt viktig. Og det de trenger aller mest er venner og kontakt med jevnaldrende. En ung-til-ung-ordning hvor norsk ungdom kan introdusere den unge flyktningen for ulike miljø og arenaer i lokalsamfunnet, vil være veldig viktig, spesielt i den første fasen.

Venner viktigst

Norsk ungdom som blir med i ung-til-ung-prosjektet vil få opplæring, nettverksmøter og oppfølging fra ansatte i kommunen og SOS-barnebyer. Målet er å legge til rette for gode relasjoner og vennskap mellom flyktningbarna og barn i lokalmiljøet.

– Vi vet at flykningene ønsker seg venner mest av alt. Vi kan ikke dele ut bestevenner, men vi skal jobbe hardt for å skape ekte, gode relasjoner. Og så mener vi det er utrolig viktig at de som er helt nye i landet blir inkludert i lokalsamfunnet og introdusert til en hverdag som består av aktiviteter og fritidstilbud som føles meningsfulle, sier Aarak.

Ivrige kommuner

SOS-barnebyer har snakket med flere store kommuner som har bosatt og skal bosette barn og ungdommer som har kommet alene til Norge. Den positive responsen og tilbakemeldingene gir tydelige signaler om at gode tiltak for å gi barna en raskere og enklere vei inn i det norske samfunnet, i tillegg til gode løsninger for bosetting, er etterspurt. Kommuner av ulike størrelser og fra ulike deler av landet har allerede vist interesse for å være med i den innledende fase, hvor tiltak og modell skal utvikles.

– Det finnes frivillighet og engasjement i kommuner over hele landet, og det er mange klubber, lag, foreninger og organisasjoner som allerede gjør mye for integrering. Vi gleder oss til å jobbe med ansatte og ildsjelene i kommunene for å utarbeide modeller for gode løsninger som er overførbare til alle kommuner i landet, sier Aarak.

Barn alene på flukt i Norge:
I fjor kom 5297 barn alene på flukt til Norge. 859 av disse var under 15 år. Mange av dem har sittet lenge i statlige mottak, med veldig begrenset mulighet til å skape et sosialt nettverk og kjenne tilhørighet. Kommunene som har ansvaret for bosetting av enslige mindreårige flyktninger, har svært ulike løsninger, som i mange tilfeller ikke tilfredsstiller barnas behov for omsorg og tilknytning til et nettverk og nærmiljø.

Våre nye barn:
I samarbeidsprosjektet Våre nye barn har Asker kommune etablert fire familiehjem etter SOS-barnebyers modell. Det skal gi barna mer stabil og langsiktig omsorg, og bidra til bedre lokal tilhørighet.

Våre nye barn er et samarbeid mellom SOS-barnebyer, Asker Kommune og Husbanken. Prosjektet utvikler modeller som fritt kan benyttes av kommuner og andre som jobber for barnas beste. Våre nye barn samarbeider også tett med frivillige aktører, offentlige institusjoner, kommuner og andre som ønsker å bidra til bedre forhold for barna som har flyktet alene til Norge.

Kort om Egmont Fonden:
Egmont Fonden er et fond som består av en kommersiell del som driver medievirksomhet, og en allmennyttig del som skal bidra til et godt liv for barn og unge. Egmont Fonden har aktiviteter i 30 land og står i Norge bak TV 2, Egmont Publishing, Nordisk Film, Nordisk Film Kino, Nettavisen (50%) og Cappelen Damm (50%). I 2015 gikk ca 100 millioner av overskuddet fra den kommersielle medievirksomheten til allmennyttige innsatser for sårbare barn og unges trivsel og læring. I Norge støtter Egmont Fonden blant annet initiativer gjennom Forandringsfabrikken, Senter for Krisepsykologi, Stine Sofies Stiftelse, Alternativ til Vold, Norske Kvinners Sanitetsforening samt Kronprinsparets Fond.I tillegg har Egmont Fonden i 2016 bevilget nær 38 millioner kroner til tiltak for læring, trivsel og integrering for flyktningbarn og deres familier i Norge og Danmark. Mottakere i Norge er både store organisasjoner som SOS Barnebyer og SosEnt-entreprenører som Intempo AS.

• våre nye barn

Sissel Aarak