SOS-barnebyer ber regjeringen om å prioritere barn uten omsorg

SOS-barnebyer er veldig glade for at regjeringen vil bidra med inntil 1,6 milliarder i nødhjelp til Nigeria og området rundt Tsjad-sjøen.

De humanitære behovene er enorme og over to millioner mennesker er drevet på flukt. De fleste av disse er kvinner og barn som har måttet etterlate alt de eide for å flykte. De trenger beskyttelse og hjelp til å kunne bygge opp livene sine igjen. 500 000 barn er underernærte og 75 000 av disse står i fare for å miste livet hvis de ikke får øyeblikkelig hjelp. De trenger også et trygt sted å være, daglig rutine og lov til å være barn. Svært mange barn har kommet bort fra familien sin og er helt avhengig av støtte og omsorg. SOS-barnebyer ber regjeringen om å prioritere også denne gruppen barn.

Store områder er utilgjengelige for hjelpearbeidere og sivilbefolkningen får utilstrekkelig eller ingen beskyttelse. Lokale organisasjoner er på stedet og yter den hjelp de kan med det lille de har. Det er viktig at Norges generøse bidrag i stor grad går til lokale organisasjoner. De er i området, de kjenner behovene og de blir på stedet når krisen en gang er over.

Les mer om SOS-barnebyers nødhjelpsarbeid i området.

• Sosiale spørsmål

• barn uten omsorg
  • nødhjelp

SOS-barnebyer er en internasjonal humanitær organisasjon som jobber for å sikre barn omsorg og beskyttelse i en trygg familie. SOS-barnebyer styrker utsatte familier slik at de kan gi barna god omsorg, og gir barn som ikke kan bo i sin egen familie et trygt hjem i en SOS-familie. Organisasjonen samarbeider med lokalsamfunn, organisasjoner og myndigheter for å sikre barns rettigheter og skape varig endringer for barn og samfunn. SOS-barnebyer jobber i 134 land inkludert Norge.

Torunn Westerfjell Gilje

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 95 80 74 08