SOS-barnebyer og Marit Bjørgen inviterer til Skolejoggen 2017

SOS-barnebyer og Marit Bjørgen håper barn over hele Norge blir med på Skolejoggen 20. september. Årets formål er omsorg og beskyttelse for barn på flukt. Invitasjoner har gått ut til alle skoler, og målet er ny rekordoppslutning.

– Nå kan du løpe sammen med dine klassevenner, og samtidig bidra til at barn får en bedre framtid. Jeg håper du blir med, sier Marit Bjørgen, ambassadør for SOS-barnebyers skoleløp Skolejoggen.

Alle skolebarn i Norge kan bidra til at barn på flukt får bedre omsorg og beskyttelse. Skoler over hele landet kan melde seg på, og elevene betaler en selvvalgt kontingent.

– Å være på flukt er en ekstremt stor påkjenning for barn, og barn som flykter alene er spesielt utsatt, sier generalsekretær i SOS-barnebyer, Bente Lier.

SOS-barnebyer gir

- beskyttelse, mat og drikke

- undervisning selv om skolen er ødelagt eller stengt

- et trygt sted å være hvor de kan leke og være med på aktiviteter

- hjelp til å finne igjen familien eller slektninger

- hjelp for å klare å leve med det de har opplevd

I fjor deltok 25 000 skoleelever fra 123 skoler i hele landet på Skolejoggen for SOS-barnebyer, og nå er det klart for årets løp.

Fakta

• SOS-barnebyer sørger for omsorg for barn som er alene eller som står i fare for å miste omsorgen fra familien sin.
  • Etablert i 135 land. Driver programmer i 129 land.
  • SOS-barnebyer er den eneste internasjonale organisasjonen som nå tilbyr langsiktig omsorg til barn i Syria.
  • SOS-barnebyer jobber også med barn og familier på flukt gjennom innsats i offentlige flyktningleire i Serbia og i flere land i Afrika sør for Sahara.
  • Marit Bjørgen er skolejoggens ambassadør og støtter arbeidet til SOS-barnebyer også gjennom å være SOS-fadder.
  • Skolejoggen har lange tradisjoner i Norge og har blitt arrangert på barne-, ungdoms-, og videregående skoler i mer enn 30 år av LFF (Landslaget for fysisk fostring). SOS-barnebyer overtok Skolejoggen i 2016.
  • Arbeidet tar sikte på å fremme fysisk aktivitet i skolen, og samtidig bidra til solidaritet med barn i andre land.
  • Alle elevene som er med i Skolejoggen kan betale en frivillig startkontingent.
  • I fjor hadde Skolejoggen mer enn 25 000 deltakere i hele landet.

Mer informasjon finner du her: www.sos-barnebyer.no/skolejoggen

Nylig åpnet et nytt omsorgstilbud til barn i Syria: https://www.sos-barnebyer.no/gir-omsorg-til-barn-pa-flukt-i-syria

• Kriser, konflikter

SOS-barnebyer er en internasjonal humanitær organisasjon som jobber for å sikre barn omsorg og beskyttelse i en trygg familie. SOS-barnebyer styrker utsatte familier slik at de kan gi barna god omsorg, og gir barn som ikke kan bo i sin egen familie et trygt hjem i en SOS-familie. Organisasjonen samarbeider med lokalsamfunn, organisasjoner og myndigheter for å sikre barns rettigheter og skape varig endringer for barn og samfunn. SOS-barnebyer jobber i 134 land inkludert Norge.

Torunn Westerfjell Gilje

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 95 80 74 08