Høy vekst og solid drift ga økt resultat

SpareBank 1 SMN fikk et resultat på 1250 millioner kroner per tredje kvartal i år mot 1185 millioner i samme periode i fjor. Høy vekst og mange nye kunder preger også dette kvartalet.

Årets første ni måneder i SpareBank 1 SMN kjennetegnes av styrket driftsresultat, reduserte tap på utlån, godt salg innen alle produktområder, sterk soliditet samt høy vekst og mange nye kunder.

- Vi er godt fornøyd med at hele 8250 personkunder og 950 bedrifter har valgt oss som sin nye hovedbank hittil i år. Det tar vi som en tillitserklæring og en bekreftelse på at vår posisjon som digital bank med en lokal og personlig signatur står sterkt, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank 1 SMN.

Banken økte utlån til personkunder med 10,3 prosent til 96,4 milliarder kroner siste tolv måneder. Utlån til næringslivskunder økte med 7,9 prosent til 50,8 milliarder kroner, hvor veksten i hovedsak kommer fra småbedrifter. Dette er i tråd med bankens plan om differensiert vekst med vekt på små og mellomstore bedrifter.

- Sparebank 1 SMN styrker posisjonen i Trøndelag og Møre og Romsdal gjennom en solid vekst blant både privatkunder og bedrifter. Utlånsveksten er et uttrykk for at det går godt i regionen, og at vi er konkurransedyktig i alle deler av konsernet, sier Finn Haugan.

Tap er blitt betydelig redusert fra samme periode i fjor med en nedgang på 154 millioner kroner til 263 millioner. Tapene knytter seg i hovedsak til offshoresegmentet.

- Vi følger den økonomiske utviklingen i Trøndelag og Møre og Romsdal tett, og ser at det nå går betydelig bedre, også i de delene av regionen som har hatt utfordringer. Vårt konjunkturbarometer, hvor vi tar næringslivet i regionen på pulsen, viser at bedriftene er mer optimistiske og at det er lysere utsikter. Dette gjenspeiles også i reduserte tap for banken, sier Finn Haugan.

Regnskap per tredje kvartal 2017 - hovedtall:

• Resultat før skatt: 1568 mill. kr (1430 mill. per tredje kvartal 2016)
  • Resultat etter skatt: 1250 mill. kr (1185 mill.)
  • Egenkapitalavkastning: 10,8% (11,0%)
  • Vekst i utlån: 9,4% (6,6%)
  • Vekst i innskudd: 10,3% (4,2%)
  • Tap på utlån: 263 mill. kr (417 mill.)
  • Ren kjernekapitaldekning: 14,7% (14,3%)
  • Resultat per egenkapitalbevis: 6,06 kr (5,70 kr)

Les hele børsmeldingen her!

• smn regnskap ming

Rolf Jarle Brøske