Få mer igjen på skatten – gjør dette før 29. desember!

Du kan fylle opp BSU-kontoen maksimalt med 25 000 kroner. Da får du 5000 kroner igjen på skatten i juni neste år.

- Ingen spareordning er så gunstig som BSU. For hver tusenlapp du sparer, gir staten deg to hundre kroner igjen på skatten, sier Endre Jo Reite.

Kundene i SpareBank 1 SMN er flinkest i Norge på sparing i BSU, og mens sparingen faller i Norge så settes det nye rekorder i sparing i vår region.

- 25.000 kroner er mye for mange, men vi ser at svært mange av kundene våre er flinke til å spare litt, og all sparing hjelper. Også når vi skal vurdere hvem vi skal strekke oss lenger for å gi lån. Egen sparing teller svært mye i vurderingen av deg som kunde, sier Reite.

Nytt produkt for pensjonssparing

1. november ble det lansert et nytt spareprodukt som belønner deg for å spare til pensjon. Uansett hvilket beløp du sparer får du 24 prosent av sparebeløpet igjen på skatten. Skatt utsettes til du tar ut pensjon og sparingen er bundet til pensjon.

- Du bestemmer selv hvor mye du vil spare, men du kan spare inntil 40 000 kroner i året. Det vil si at hvis du sparer 40 000 kroner i år, vil du få tilbake 9600 kroner neste år. Setter du av en tusenlapp i måneden neste år får du tilbake 2880 kroner året etter, sier Endre Jo Reite som har en klar oppfordring:

- Sett det du får igjen på skatten inn på samme pensjonssparing! Det er da du får best effekt av skattefordelen og den potensielt gode avkastningen på utsatt skatt i IPS.

Pengene må være inne på BSU- og IPS-kontoen før utgangen av året. Det betyr det er smart å gjøre overføringene innen siste virkedag, fredag 29. desember.

Trondheim, 20. desember 2017

Kontaktperson i SpareBank 1 SMN:

Privatøkonom Endre Jo Reite tlf 922 29 997

Kommunikasjonsdirektør Hans Tronstad tlf 941 78 322

• Privatøkonomi

SpareBank 1 SMN er ledende finanskonsern i Trøndelag og Nordvestandet med hovedkontor i Trondheim. Har over 1400 ansatte, 215 000 privatkunder og 20 000 bedriftskunder. Forvaltningskapital på 173 milliarder kroner per 31.12.16.

I konsernet inngår i tillegg til morbanken også  datterselskapene SpareBank 1 Finans Midt-Norge, EiendomsMegler 1 Midt-Norge, SpareBank 1 Markets, SpareBank 1 Kapitalforvaltning, SpareBank1 Regnskapshuset SMN, SpareBank 1 Markets, SpareBank 1 Bilplan og SpareBank 1 SMN Invest. Banken er største aksjonær med eierandel på 33 prosent i BN Bank.

SpareBank 1 SMN er en del av SpareBank 1-alliansen - Norges nest største finansgruppering med forvaltningskapital på over 1200 mrd. og ca. 7000 ansatte. Alliansen ble etablert i 1996.

Rolf Jarle Brøske

Pressekontakt Konserndirektør Myndighetskontakt +47 911 12 475