Mange av sommerens båtskader skyldes at folk tok i bruk dårlige vedlikeholdte båter som tidligere ble stående på land selv om sommeren

Dårlig vedlikehold ga rekordmange båtskader

Stor trafikk og dårlig vedlikeholdte båter har gitt 40 prosent flere båtskader i sommer.

- Mange av sommerens båtskader skyldes at folk tok i bruk sine dårlige vedlikeholdte båter som tidligere ble stående på land selv om sommeren. Og mange havnet på bunnen av sjøen, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i SpareBank 1 Forsikring.

Forsikringsselskapet har siden 2010 hatt i snitt registrert 375 båtskader i sommermånedene. Etter årets sommer har det kommet inn 533 skader – en økning på over 40 prosent. En ser spesielt en økning i antall skader hvor båten synker, og disse båtene er ofte i dårlig forfatning.

- Lensesystemene går gjerne tett og dette skyldes manglende vedlikehold. Båtene har kanskje stått på land i flere sesonger og folk tror at båten holder seg like fin. Sånn er det dessverre ikke, og vi anbefaler at en gjennomfører service, vedlikehold og konservering av motor hvert eneste år uavhengig av om båten er i bruk eller ikke. En tommelfingerregel er at det årlige vedlikeholdet koster en drøy tusenlapp per fot, sier Nielsen.

Grunnen til at båter synker er ikke bare manglende vedlikehold, men også manglende aktivt tilsyn over tid.

- Det er ikke nok å se at båten ligger på vannet. Vi anbefaler båteierne at de sjekker båten sin nøye for vann og annet som kan påvirke at lensesystemer kan gå tett, sier Nielsen.