Sju nye tildelinger: Talentutvikling, friluftsliv, historieformidling og klimaforskning

Styret i Sparebankstiftelsen DNB har tildelt 42,4 millioner kroner til sju ulike allmennyttige tiltak. Blant disse er 33 millioner kroner til talentutvikling innen idrett og kunst, og 916 000 kroner til Camp Villaks (bildet).

Utvikling av morgendagens toppidrettsutøvere

Norges Idrettsforbund v/Olympiatoppen får 25 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til prosjektet "Flere mot toppen". Dette er et femårig prosjekt som skal bidra til å utvikle talentfulle utøvere i alderen 15-25 år, som har ambisjoner og potensial til å kjempe i toppen. En lokal klubb kan søke om midler til sin utøver gjennom sitt særforbund.

Les mer på http://www.olympiatoppen.no/om_olympiatoppen/aktuelt/page8441.html

Program for kunsttalenter

Programmet «Artistic Excellence» får til sammen 8 millioner kroner over de neste fire årene, det vil si 2 millioner kroner årlig fra 2016-2019. Programmet skal ivareta de mest talentfulle innen utøvende kunstfag i overgangen mellom fullført utdanning og etablering av en internasjonal karriere. Programmet er i regi av Norges Musikkhøgskole og Talent Norge. Kunsthøgskolen i Oslo og Den norske filmskolen vil inngå i styringen av prosjektet.

Flere friluftsskoler

Friluftsrådenes Landsforbund får 3 millioner kroner til oppstartstøtte og utstyrspakker til 100 friluftsskoler. Friluftsskolen er et ferietilbud i nærmiljøet for barn og unge. Friluftsskolen er åpen for alle, har lav deltakeravgift og innebærer tre til fem dager med varierte aktiviteter. Friluftsskolen arrangeres i samarbeid med DNT eller andre arrangører. Prosjektet har tidligere fått 2 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB.

Se også: http://friluftsskole.no/

Nettside og app som forebygger idrettsskader

Senter for idrettsskadeforskning får 2,5 millioner kroner til utvikling av nettsiden og appen «Skadefri». Senteret har et tverrfaglig forskningsmiljø med både idrettsfaglig og medisinsk kompetanse og holder til på Norges idrettshøgskole. På skadefri.no gir de oppdatert informasjon om idrettsskader – med vekt på øvelsesprogram og andre tiltak for å forebygge de mest vanlige og mest alvorlige skadene.

Se også: http://www.klokavskade.no/no/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2016/25-millioner-kroner-til-prosjektet-SKADEFRI--la-drommen-leve/

Jakten på tungtvannskjelleren

Telemark fylkeskommune får 2 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen DNB til prosjektet Jakten på tungtvannskjelleren ved hydrogenfabrikken på Vemork. Hydrogenfabrikken på Vemork er særlig kjent fordi den var målet for tungtvannsaksjonen under andre verdenskrig. I dag er ingen spor etter fabrikken synlig over bakken. Det er imidlertid tatt vare på bygningselementer under bakken. Disse skal graves fram, slik at vår krigs- og industrihistorie kan formidles i en utstilling.

Klimaforskning i videregående skoler

Universitetet i Bergen, Bjerknessenteret for klimaforskning, Bergen Marine Forskningsklynge og Amalie Skram videregående skole får 1 million kroner til utvikling av fagbok, e-bok og nettportal. Våren 2015 utplasserte de en høyteknologisk bøye i Store Lungegårdsvann i Bergen, som hver tredje time måler vannets egenskaper og helsetilstand. Observasjonene brukes i realfagsundervisningen på Amalie Skram videregående skole. Nå skal prosjektet videreutvikles til skoler i hele landet.

Laksefisking for alle

Norges jeger- og Fiskerforbund får 916 000 kroner til utstyr til gjennomføring av Camp Villaks. For å øke rekrutteringen av unge laksefiskere og øke kunnskapen om levende vassdrag og elver, skal Norske Lakseelver og Norges Jeger- og Fiskerforbund arrangere 10 laksecamper for ungdom landet rundt. I tillegg skal det rekrutteres 20 unge lakseambassadører som skal rekruttere ytterligere unge laksefiskere.

Mer om Camp Villaks http://lakseelver.no/news-2016/camp-villaks-2016

(Foto: Norges Jeger- og Fiskerforbund)