15 kunstprosjekter for barn og unge får støtte til oppstart

Pressemelding   •   feb 13, 2020 09:00 CET

Kunstnernes Hus skal bidra til at skoleelever får innsikt i samtidskunst. De skal få kunstnerbesøk og workshops på skolen og besøke utstillinger på Kunstnernes Hus. (Foto: Tegnerforbundet)

Sparebankstiftelsen DNB er opptatt av at flere barn og unge skal få tilbud innen visuell kunst. Nå tildeles totalt 3,7 millioner kroner til kunstprosjekter for denne målgruppa på Østlandet.

Pengestøtten muliggjør oppstart av 15 kunstprosjekter som skal foregå i skoleåret 2020 til 2021, med mulighet for forlengelse.

Se hvilke kunstprosjekter som får støtte på Østlandet

Prosjektene som får støtte er et samarbeid mellom skoler, kunstinstitusjoner og kunstnere. Dette har vært kriteriet for å få støtte i søknadsordningen, som kalles «Kunst på programmet».

Målet med tildelingene er å bidra til å gjøre kunst mer relevant og interessant for barn og unge, i sitt lokalmiljø.

- Prosjektene som får støtte nå vil gi barn og unge muligheten til å bli kjent med visuell kunst over tid. De vil få god innsikt i et kunstnerisk prosjekt og hva det vil si å arbeide som kunstner. Prosjektene legger også opp til at elevene selv får jobbe med kunst i praksis, sier Anders Bjørnsen, leder for Kunst og kultur i Sparebankstiftelsen DNB.

Av de 25 søknadene som kom innen søknadsfristen 3. januar får 15 prosjekter på Østlandet nå tildelinger som gjelder for skoleåret 2020 til 2021, med mulighet for å søke om støtte til videreføring av prosjektet for inntil tre år fremover.

Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftelse med et todelt formål: Å ivareta sparebanktradisjonen med å gi bidrag til allmenn nytte, og å være langsiktig eier i DNB. Stiftelsen eier 8 prosent i DNB, og utbyttet fra disse aksjene finansierer stiftelsens samfunnsnyttige innsats.

Sparebankstiftelsen DNB er den største av Norges 33 sparebankstiftelser, og har som sitt geografiske kjerneområde fylkene Oslo, Viken og Vestfold og Telemark, i tillegg til følgende i Innlandet: Alle kommuner i tidligere Oppland fylke, samt Ringsaker kommune i tidligere Hedmark fylke. Støtte til lokale prosjekter gis innenfor dette området.

Videre gir stiftelsen støtte til nasjonale tiltak, bidrar med kunst til norske museer, og med strykeinstrumenter til ledende norske musikere. Stiftelsen driver også kulturhuset Sentralen i gamle Christiania Sparebank i Øvre Slottsgate 3. Sparebankstiftelsen DNB opprettet i 2016 Amediastiftelsen, som eier mediekonsernet Amedia.

Kommentarer (0)

Kommentar