Med betongbygg som sommerjobb

VELLYKKET SOMMERJOBB: NTNU studentene Andreas Fimreite, Edvard Listøl, og Olve Aaberg, omkranset av veileder Thomas Gullaug (ytterst til venstre), HR og kommunikasjonsdirektør Mette Svingen, og veileder Magnus Ek Knutsen, drar tilbake til skolebenken med masse nyttig erfaring i sekken.

Rekordsommeren 2018 er på hell, og det er siste arbeidsdag for tre av studentene som har hatt sommerjobb på Hensmoen i sommer. De er veldig positive til erfaringen de høster gjennom sitt opphold på fabrikken.

Edvard Listøl (23) fra Hole, Andreas Fimreite (21) fra Hønefoss, og Olve Aaberg fra Valdres, har bare positive ting å si om opplevelsen.

-Miljøet og samarbeidet her er vanvittig godt, det er alltid åpne dører og alltid et smil og et «ja», erklærer Aaberg, og sier at hvis han i fremtiden får tilbud om fast jobb, er han ikke fremmed for å takke ja til tilbudet.

-Jeg har fått et veldig godt inntrykk av Spenncon løpet av sommeren, og ser at det er et veldig spennende fagfelt innen bygg- og anleggsbransjen, erklærer han.

Kort vei fra kontor til fabrikk

-Noe som er veldig bra med Spenncon, er at det er veldig kort vei fra kontoret til fabrikken. Når man skal tegne et element som er utfordrende å produsere, har vi muligheten til å ta en tur i produksjonen og samkjøre med de for å få en effektiv fremgangsmåte og best mulig resultat, sier Fimreite.

Listøl er Bachelorstudent på NTNU Gjøvik, og går andre året på Bygg-ingeniør, Aaberg går tredje året samme sted, retning Konstruksjon, mens Fimreite holder på med Master på NTNU Trondheim. De er tre av totalt åtte studenter som har hatt sommerjobb på Spenncon i sommer.

FIKK EGNE PROSJEKTER:Edvard Listøl, Andreas Fimreite og Olve Aaberg studerer alle ved NTNU, og har hatt sommerjobb på Spenncon i Hønefoss. De lærte mye og føler at de fikk mye tillit fra bedriften.

Man blir kastet ut i det

-Ja vi har virkelig fått prøvd oss, og fått mye ansvar, erklærer Listøl.

-Vi fikk egentlig ganske mye ansvar med en gang, stemmer Fimreite i.

-Men ikke så mye at vi følte oss presset, på tid, for eksempel, så det har vært et veldig godt miljø for læring.

Mange kompetente og erfarne folk

-Det er så mange kompetente og erfarne folk her, at vi har aldri manglet noen å spørre om hjelp, og vi har jo fått lov til å delta i prosjektet fra A til Å.

Studentene har jobbet en del med modellering og tegning for flere prosjekter, for det meste med hulldekker.

-Hva har dere lært?

-Vi har jo lært veldig mye om hvordan ting fungerer, gjennom hele prosessen fra bestilling til ferdig leveranse. Vi har også lært mye om samarbeid, og at ting ikke alltid er like nøyaktig på millimeteren i praksis, som i teorien. Det er ikke alltid så enkelt som man så for seg, forklarer Fimreite med et smil.

Den erfaringen har vært nyttig å få med seg.

-Det gjør det lettere å tenke seg hvordan man bør gjøre det for å gjøre jobben enklere for de som skal bruke det du lager.

Fra prosjektering til ferdig bygg

Studentene har også vært med på å se prosjekter ferdigstilt.

-Ja, vi har vært på byggeplass på Lillehammer og sett at ting ikke nødvendigvis er ferdig, selv om det er satt sammen. Vi fikk være med å ettergå, og kvalitetssikre arbeid, og fikk erfare hva det innebærer av innsats og kostnader.

Store fremtidsplaner

Både Fimreite og Aaberg liker å jobbe med store konstruksjoner, og har lyst til å gjøre mer av dette i en fremtidig jobb.

-Store bygninger og skivedimensjoneringer, det synes jeg er spennede, sier Aaberg.

-Det er alltid nye utfordringer, og alltid et nytt puslespill!

Verdifull praksis

Konstruktør Magnus Ek Knutsen er en av dem som har hatt ansvar for å veilede og følge opp studentene i år, og han var selv her som student på sommerjobb i sesongene 2012 til 2014.

-Å få gjort noe i praksis er veldig verdifullt, og man lærer veldig mye. Når man kommer tilbake til skolebenken igjen har man plutselig flere knagger å henge ting på, sier han.

Ek Knutsen tok Bachelor i Bergen og Master i Trondheim, og kom tilbake til Spenncon på grunn av erfaringer han gjorde seg i perioden han hadde sommerjobb som student.

-Det var hovedsakelig på grunn av det gode arbeidsmiljøet og at vi har et stort og bra faglig miljø.

Om årets sommer-kull sier han følgende:

-De er veldig flinke, og nysgjerrige. Det er viktig å være flink til å spørre, og det er jo forskjell på kunnskapen avhengig av hvor lenge de har studert, men de lærer jo kjapt fordi de er nysgjerrige.

Og veilederen forteller at studentene har gjort god nytte for seg.

-Absolutt. De har jo hatt ansvar for – og fått unna- en del mindre prosjekter, som de kjører selv i stor grad, med litt oppfølgning.

Bare hørt positive ting

Dette kan fabrikksjef Kjetil Gjerdalen bekrefte.

-Vi skulle gjerne hatt studentene tilgjengelige i en lengre periode. De gjorde god nytte for seg.

Og begeistringen for arbeidsmiljø og innsats er gjensidig fra Spenncon sin side. Fabrikksjefen har bare fått positive tilbakemeldinger fra de ansatte i fabrikken.

-Alle som har jobbet sammen med sommerstudentene våre har bare kommet med positive tilbakemeldinger, erklærer han.

-Og vi trenger alltid flere gode folk, så de er hjertelig velkomne til å komme tilbake og jobbe her når vi har ledige stillinger.

GJORDE NYTTE: Fabrikksjef Kjetil Gjerdalen (til høyre) kan bekrefte at sommerstudentene har vært til nytte for bedriften, og at de har fått gode skussmål for innsatsen.

Vi vil tiltrekke oss studenter

Studenter med sommerjobb er også med på å bygge merkevaren til Spenncon som arbeidsgiver.

-Vi vil at studenter skal foretrekke oss som arbeidsgiver når de skal gjøre sine karrierevalg i fremtiden, sier HR og Kommunikasjonsdirektør Mette Svingen.

-Det er tøff konkurranse om den riktige kompetansen. Derfor er det er viktig for oss å profilere oss for denne målgruppen gjennom å tilby sommerjobber, delta på messer, og ellers gjøre oss synlige som en attraktiv arbeidsplass. Vi vil satse mer på å vise oss frem som den en spennende og attraktive arbeidsgiveren vi er. Dette er helt nødvendig for å få tak i viktig og nødvendig kompetanse i fremtiden.

• Entreprenørskap

Per Bachmann