E-sport på Frokostmøte

- De såkalt tradisjonelle sponsorkanalene og eventarenaene blir stadig utfordret av nye muligheter. Av alle er det kanskje e-sport som har størst potensiale til å skape varige endringer i våre bransjer, sier Lars Brockstedt Svendsen i Sponsor- og Eventforeningens styre.

Han fortsetter:

- Dette gjelder ikke bare sponsorer og objektene som satser på e-sport, men også eventbyråer i forhold til å arrangere konkurranser eller alle som har en arena: Kan dette også være en mulighet for kulturscener med åpninger i eget program? Og gir e-sport dessuten mulighet for et sosialt samfunnsansvar?

TEMA PÅ FROKOSTMØTET ER: E-sport? Eh...sport???

E-sport er et dagsaktuelt, men lite utforsket område for de fleste aktører i Norge. Til dette Frokostmøtet har vi fire stemmer som vil si sitt.

Ta meg rett til PÅMELDING

- Til oss kommer en bred og relevant gruppe personer for å belyse flere sider av temaet, bestående av en psykolog, en idrettspolitisk rådgiver, en utøver og en grunnlegger. Hver fremlegger sitt perspektiv på e-sport før vi samtaler i plenum, forteller Tine Birkeland Westby – også hun i Sponsor- og Eventforeningens styre.

De fire er:

Per Tøien – Norges Idrettsforbund

Per Tøien er Idrettspolitisk rådgiver i Norges Idrettsforbund. Han utredet e-sport på vegne av generalsekretæren i NIF, for Idrettsstyret. Tøien er tidligere lektor, breddeidrettssjef, journalist og bistandsarbeider – og absolutt totalt interessert i basketball.

Harald Strømme – Good Game AS

Harald Strømme er CEO, investor og grunnlegger av Good Game AS, som driver Norges største nettsted om spillbransjen, Gamer.no, og Norges nasjonale e-sport liga Telenorligaen. Strømme var tidligere sjef for Discovery i Norge og Sverige, og er nå investor og fødselshjelper i tech og start-up miljøet. Han er også styreleder i Shifter.no.

Stein Wilmann – Nordavind AS

Stein Wilmann er daglig leder og medgrunnlegger av Nordavind AS. Wilmann har over 15 års samlet erfaring fra nasjonal og internasjonal e-sport som utøver, klubbleder og tidligere arkitekt av Telenorligaen.

Rune Aune Mentzoni – Universitetet i Bergen

Ph.D Rune Aune Mentzoni er utdannet psykolog og nå førsteamanuensis ved Institutt for samfunnspsykologi, Universitetet i Bergen. Forskningen hans har fokusert på ulike sider av ikkekjemiske avhengigheter som pengespill og dataspill, men også på hvordan strukturelle egenskaper ved spill påvirker atferd og kognisjon.

Spørsmål som vil bli berørt i løpet av Frokostmøtet:

Hva er e-sport? Hva tenker samfunnet generelt om dette? Hva skjer med midlene som tidligere gikk til idretten? Er det etisk og moralsk riktig å gå inn i slike sponsorprosjekter? Er dette noe som anerkjennes av idretten? Er dette egentlig sport? Hvorfor skal man bruke kommersielle midler på dette? Handler alt om profitt for sponsoren/selskapene som går inn? Gir dette feil signaler til de unge? Er dette måten å nå fremtidens unge på? Leder dette til økt spillavhengighet? Er dette fremtidens idrettsgren?

Visste du at: Blant de som følger e-sport, i flere større land og markeder, har 30-40% blitt interessert i sporten bare i løpet av de siste 12 månedene (kilde: Nielsen Sport). I følge "Newzoo|2018 Global Esports market report" anslås det dessuten at på verdensbasis vil 557 millioner følge e-sport i 2021 og at pengespillmarkedet knyttet til e-sport da vil være på USD 23 milliarder.

- Hvordan stiller vi oss i Norge? Ser vi den sammen utviklingen her? Er dette utdelt positiv, eller er dette noe både sponsorer og faktisk foreldre burde være en smule forsiktig med? spør Brockstedt Svendsen.

Han legger til:

- Om det er noe du lurer på i forhold til e-sport, så er 14.november morgenen du kan få svar. Kom!

PRAKTISK INFORMASJON
Dato: Onsdag 14. november 2018
Tid: Kl. 08.00 – 10.00 (frokost fra kl 08.00, det faglige starter kl 08.30)
Sted: Det Norske Teatret, Kristian IVs gate 8, Oslo