Invitasjon til Frokostmøte 31. mai

- Hverdagen blir mer og mer digital. Det gjør også markedsføringen. Hvilken plass har event og sponsing i en digital og automatisert hverdag? Det er det vi skal se på denne torsdagen, sier Øistein Mjærum i Sponsor- og Eventforeningens styre.

Til oss kommet kreativ leder i Nordic Screens, Stian Barsnes-Simonsen, og administrerende direktør i det nye JCP Advertising, Fredrik Horn.

Tema for Frokostmøtet er: FOR Å ENGASJERE OG INVOLVERE, MÅ DU FØRST NÅ DEM. ELLER OMVENDT.

(Ta meg rett til påmelding)

Vi spør:

• Hva gjør vi når målgruppene ikke kan nås via tradisjonelle kanaler lenger?

Er de fysiske møtene mellom mennesker viktigere enn noen gang på tross av at robotene er i ferd med å ta over? Hvordan når vi de yngre målgruppene som ikke lenger sitter hjemme og ser på TV?

Stian Barsnes-Simonsen har bakgrunn som blant annet programleder, skuespiller, forfatter og produsent før han nå er blitt kreativ leder i Nordic Screens.

- Stian Barsnes-Simonsen kommer for å snakke om nettopp hvordan man skal treffe de yngre generasjonene, de yngre målgruppene og det på nye måter, forteller Mjærum.

Bare hør her:

• Hva gjør vi når store deler av sponsorbudsjettene er knyttet til TV eksponering. Innenfor sport er det i dag knapt noen under 30 år som ser på TV og selv frafallet også i gruppen 30 til 40 år, er stort. Til og med live eventer innenfor sport er fallende. Hvordan skal man da treffe denne yngre målgruppen?

Vi spør også:

• Er TV avgått med døden som reklamekanal?

- Fredrik Horn, ny leder i JCP gikk tidligere i år høyt på banen og erklærte reklamefilmen for død. Den påstanden fikk ikke stå uimotsagt. Han vil snakke varmt om det han kaller «experiental marketing»; om å engasjere, involvere målgruppen(e), også basert på at det er vanskelig å nå dem - og særlig de unge, forteller Mjærum.

Bare hør her:

• Kampanje skrev i august i fjor at det hadde vært et fall i TV-seingen på så mye som 20 % i første halvår i aldersgruppen 25-45 år. I den samme artikkelen uttaler flere større norske annonsører at de sliter med å nå de yngre målgruppene.

- Det har neppe vært mer utfordrende å jobbe med kommunikasjon og sponsing enn i dagens medielandskap, det gjelder både annonsører og de som jobber i byrå. Grunnen til dette er at den knappeste ressursen vi som jobber med kommunikasjon har i dag, er publikums oppmerksomhet. For det er vi som mottagere som bestemmer hva, hvor og når vi vil engasjere oss med kommersielt innhold,sier Horn.

Mjærum har en kommentar:

- Dette bør være retningsgivende for alle oss om jobber med sponsing og event, om vi skal nå målgruppene som vokser til og preger konsumet av reklame etter eget ønske – ikke etter vårt. Ja, det gjelder de unge i særdeleshet, men når denne tendensen strekker seg til godt opp i førti-årene blir det massivt og særlig viktig for oss å henge med. Kom på Frokostmøtet, du også.

PRAKTISK INFORMASJON
Dato: Torsdag 31. mai 2018
Tid: Kl. 08.00 – 10.00 (frokost fra kl 08.00, det faglige starter kl 08.30)
Sted: Det Norske Teatret, Kristian IVs gate 8, Oslo