Kommersialisering av opplevelser

Sommeren står for døren. Høysesong for festivaler og en mengde idrettsarrangementer – opplevelsesmulighetene kommer tett i tett: Henger du med i utviklingen, hva tilbyr du dine partnere og hvor godt kjenner du egentlig ditt publikum?

Tenk deg om: Er du i førersetet i forhold til teknologien som åpner for en mengde kommersialiseringsmuligheter for deg som sponsorobjekt? Ser og forstår du som er sponsor disse mulighetene? Og hva med deg som er eventpartner, tilrettelegger og gjennomfører?

TEMA for Frokostmøtet 5, juni er: Kommersialisering av opplevelser

Denne våren har vi spurt flere medlemmer tre kjappe spørsmål i forhold til endringer og tendenser i markedet vårt. En av gjengangerne er digitalisering. De andre er tilstedeværelse, dialog og fysiske møteplasser i vår opplevelsesverden.

- Slår vi dette sammen snakker vi om digital aktivering på mange flater av det personlige møtet, sier Lars Brockstedt Svendsen, styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen.

Han legger til:

- For det er slik at vi står midt i opplevelsessamfunnet og «alle» vil ha gode og personlige opplevelser når de deltar på et arrangement, det være seg kultur eller idrett. Dette skaper et ønske, og et behov, for så vel arrangører og kommersielle samarbeidspartnere om å skape det mest mulig perfekte arrangement der alle får valuta for pengene.

Denne morgenen vil du treffe tre aktører som har tatt denne utfordringen på alvor. En leverer et viktig hjelpemiddel til bransjen. De to andre har tatt tak i utfordringer de har møtt som arrangører av store, suksessrike, arrangementer.

Stikkord for dagen er målgruppekommunikasjon, unge forbrukere, real time datafangst og kommersielle muligheter – i en opplevelsesbransje i rivende utvikling.

• Fra Belgia har vi hentet Robin Van den Bergh som er medeier og administrerende direktør for festival app’en Appmiral.

Selskapet ble skapt for ni år siden, som et resultat av et sponsorsamarbeid for Belgias største telekommunikasjonsselskap TelCo Proximus. Siden oppstart har det å tilrettelegge for sponsorene bare blitt viktigere og viktigere for Appmiral. Robin vil derfor blant annet ta oss gjennom noen sponsorcases.

• Fra Lund Gruppen får vi besøk av Fredrik Hagelund som er prosjektleder for en av Norges største festivaler, Landstreffet i Stavanger og Elvefestivalen i Drammen. Landstreffet i Stavanger samler årlig 15.000 russ over tre dager og er i frontlinjen med hensyn til å ta i bruk de nyeste verktøyene og kommunikasjonskanalene.

Selv med en imponerende liste med artister, aktiviteter og et rykte for å være festen «alle må få med seg» - kan ikke Lund Gruppen hvile på laubærene: Det er av avgjørende betydning å ha fingeren på pulsen i forhold til hva som rører seg og berører målgruppen – den fremtidige russen.

• VG-lista, Norges største konsert med rundt 100 000 besøkende på Rådhusplassen og besøk i flere andre byer, er en av Norges virkelig store attraksjoner i løpet av festivalsommeren.

Leder for sponsoravdelingen i VG, Simen Gjerstad, vil fortelle oss hvordan de har klart å opprettholde VG-listas posisjon i over 20 år, mot et publikum som jevnlig fornyes. Hvordan greier VG å holde seg attraktive for målgruppene – både publikum og partnere? Hvilke tiltak gjennomfører de for å hele tiden være aktuelle?

- Denne morgenen får du med deg erfaringer, tips og råd for å gjøre deg enda bedre rustet til å iverksette og aktivere de kommersielle mulighetene som ligger i opplevelsenes møtedynamikk. Vi ses, avrunder, Brockstedt Svendsen.

PRAKTISK INFORMASJON
Dato:Onsdag 5. juni 2019
Tid:Kl. 08.00 – 10.00 (frokost fra kl 08.00, det faglige starter kl 08.30)
Sted:Det Norske Teatret, Kristian IVs gate 8, Oslo