Kultur og fotball

Tallene for sponsormarkedet 2017 viser at idrett og sosiospons tar markedsandeler. Det gjør ikke fotball, kultur og festival.

Kultur taper andeler på tredje året. Fotballens vekst slakker av. Etter to knallår taper festivalene markedsandeler. Hva skjer? Og hvorfor? Vi har bedt noen bransjefolk om kommentarer.

Tallene for 2017 kan du se HER
Tall fra tidligere år ser du HER (kun for medlemmer)

OBOS ble Årets Kultursponsor på Sponsor- og Eventprisen i år. Sponsorrådgiver Hege Asplund sier følgende:

- Jeg tror det er mange grunner til at idretten øker mer enn kulturen. Det er vanskelig å sette fingeren på én ting. Men jeg tror nok at idretten er flinkere til å selge seg; til å lage standard pakker og lage prislister som det er enkelt å forholde seg til. Dette er jo også basert på det produktet de representerer, med logoeksponering som en viktig del.

Hun fortsetter:

- Jeg noterer meg at festivaler er prognostisert til å øke mer enn markedet i år, og mulig er dette fordi likheten med idrettssponsing er stor. Det er mange av de samme elementene i disse avtalene, som for eksempel logoeksponering.

- Når det er sagt så håper jeg at flere får øynene opp for kultursponsing. Det er ekstremt mye kreativitet i dette feltet som er verdt å foredle. Her er det ikke bare kulturobjektene som må få opp øynene, men også vi som sponsorer, sier årets prisvinner.

Om fotball:

Leder salg og forretningsutvikling Tom Fodstad i Norges Fotballforbund forteller at det er enkelte endringer i tallmaterialet som gjør at forbundets tall går ned.

- Dette knytter seg i første rekke til at en del markedsrettigheter rundt våre landskamper på Ullevaal er en del av en større avtale direkte med UEFA, hvilket gjør at vi får betalt fra UEFA i stedet for å kunne selge det selv. Videre fører vi barterinntekter på en måte nå som gjør at verdien som vises er lavere enn tidligere, forteller han.

Nå er det også slik at klubbene i Eliteserien og OBOS Ligaen fra 2017 selger ligaavtaler selv, slik at disse inntektene registreres hos klubbene/Norsk Toppfotball og ikke hos NFF.

- Dette er jo penger som klubbene allikevel tidligere har fått mesteparten av gjennom avtaler mellom NTF og NFF. Fra 2018 gjelder det samme for Toppserien kvinner.

Reelt sett så er NFF sin økonomi rimelig uforandret melder Fodstad: De midlene de kan bruke til NFFs egen aktivitet har vært ganske stabile de siste årene og er det fortsatt.

- At andre øker mer enn fotballen totalt sett må vi bare forholde oss til. Fotballen har, på lik linje med enkelte andre idretter (og Norges Idrettsforbund), vært involvert i en del omdømmeutfordrende saker og debatter og dette kan selvsagt også påvirke tallene i negativ retning, sier Fodstad.

- Og så ville det nok også vært en fordel for fotballen totalt sett å få enda bedre resultater både på vårt A-landslag herrer og kvinner, samt noen gode klubbresultater i Europa. Vi driver jo med konkurranseidrett, og resultater internasjonalt er aldri noen ulempe, avrunder han.

Sponsormarkedet kartlegges av analyse- og rådgivingsselskapet Sponsor Insight.