Praktisk teori om sponsing og event

Brand building: Muligheter for event og sponsing som interne og eksterne verktøy for å bygge merkestyrke. Og effektene av dem. Dette er tema på Frokostmøtet 25. oktober.

- Denne gangen blir det praktisk teori, med trippel leveranse vevd sammen med henblikk på våre fagområder event og sponsing, sier styremedlem i Sponsor- og Eventforeningen Stian Grøstad.

For drøyt to år siden begynte førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania, Rune Bjerke, på boken som bærer tittelen Eventledelse og Sponsing - Helse i hver krone. Nå er den her.

- Du vil få høre om strategisk bruk av event og sponsing i prosessen med å bygge din merkevare. Teoretiske betraktninger vil bli koplet til flere praktiske eksempler og du vil få se noen av dem live, sier Grøstad.

I tillegg til å være førsteamanuensis, er Rune Bjerke også emneansvarlig for kursene Event Management og Organisasjonsdrevet Merkebyggingved Høyskolen Kristiana. Han har jobbet med forskingsprosjekter relatert til markedsføring, forbrukeratferd, merkebygging, organisasjon og menneskelige ressurser. Bjerke er spesielt opptatt av å kunne dokumentere effekter av investeringer i markedsføringsverktøy eksternt og internt og hvordan tiltak påvirker merkestyrke og organisasjonskultur. Nå har han forsket på effekter av sponsorater.

Grøstad legger til at vi også vil få presentert tanker om mulighetene for event og sponsing i forhold til å kunne påvirke samfunnsutviklingen.

- Som om det ikke er nok, vil potensialet til kultursponsing spesielt bli vurdert opp mot idrettssponsing. Og nå har vi gått langt vekk fra Oslo og hentet inn Rogaland Teater som ett eksempel, sier Grøstad.

Stian Grøstad

Salgs- og markedssjef Kirsti Bjerva ved Rogaland Teater vil, i samspill med Bjerke, belyse attraktiviteten til et teater som sponsorobjekt og det unike ved kultursponsing.

Kirsti Bjerva

Ann-Kristin Syversen, Grøstads co-partner i arbeidet med foreningens Frokostmøter, legger til:

- Vi har vært i dialog med flere for å sikre oss den siste i trioen som det andre praktiske eksemplet vi best mener kan dokumentere og vise deg sponsing og event sine unike evner til å bygge merkestyrke, sier Syversen.

Valget falt på Atea, et selskap som bruker eventer både i salgsøyemed og for å utvikle en prestasjonskultur. Atea Community er et event i denne sammenheng – et event primært myntet på kunder, men også leverandører, partnere og ansatte. Eventet er dessuten Norges største IT-konferanse. Fra Atea kommer markedsdirektør Nils Ola Bark.

Nils Ola Bark

- Med så vel fugleperspektiv som jordnære eksempler er dette frokostmøtet for deg som sponsor, blir sponset, planlegger eventer eller gjennomfører dem, avrunder Grøstad.