Samfunnsbevisst opplevelse

- Den viktigste oppgaven til en sponsor og samarbeidspartner er å øke gjesteopplevelsen, sa Fredrik Hagelund på Frokostmøtet i forrige uke.

Tema for Frokostmøtet var "Kommersialisering av opplevelser" med digital aktivering på mange flater av det personlige møtet: målgruppekommunikasjon, unge forbrukere, real time datafangst og kommersielle muligheter.

Hagelund, som er prosjektleder i Lund Gruppen, la til:

- Ser man hvor samfunnsbevisste, ambisiøse og kravstore den yngre målgruppen er i dag, forstår man fort at man må endre sitt fokus i kommunikasjonen mot generasjon Z.

Robin Van den Bergh, CEO i belgisk baserte Appmiral, meldte at 90% av publikum på musikkfestivaler er under 35 år og karakteriserte dem slik «millennials are digitally native, high-expecting experience hunters»:

- Brands or companies, targetting generation Y and Z, are looking for ways to engage with them and modern ways of doing marketing.

Ifølge ham viste 8 av 10 kjøpsintensjon i forhold til merkevarer som sponser et event de har vært på. Kombinasjonen av disse elementene resulterte i Appmiral i det han påpekte at “social (media) is dead” – derav: long live your own controlled digital platform.

Leder for sponsoravdelingen i VG, Simen Gjerstad sa det slik:

- Merkevarers standpunkt i samfunnskontekst, er i økende grad med på å flytte både merkevarepreferanse og kjøpsintensjon. De unge bryr seg ikke om hva du selger, men hvordan du kan hjelpe.

- Morgendagens VG-lesere har hele verden å kommunisere med gjennom smarttelefonen sin. Paradoksalt nok viser undersøkelser at ungdom i dag i økende grad føler seg ensomme og alene. I 2019 setter derfor VG-Lista fokus på ensomhet gjennom konseptet Lyden av Norge. I dag slippes låta "Ensom" av Aurora, og teksten er i sin helhet tanker om ensomhet sendt inn av ungdom over hele landet, forteller Gjerstad.