​Sponsing fortsetter veksten

Sponsormarkedet i Norge økte omsetningen til 4,62 milliarder kroner i 2016, opp 3,5% fra 2015. Vekst forventes også i 2017. Dette viser tall fra Sponsor Insight.

De rykende ferske tallene fra Sponsor Insight viser at sponsing økte mer i 2016 enn tidligere prognose, nærmere bestemt ble veksten 0,5%-poeng høyere enn estimert.

- På tross av utfordringene i dagens marked hvor aktørene melder om hardere kamp om sponsorkronene, og hvor de fleste mediekanaler opplever en nedgang, så fortsetter sponsing sin stabile vekst, sier Lars Brockstedt Svendsen, partner i Sponsor Insight i en pressemelding.

Sponsing fortsetter veksten

Han fortsetter:

- Dette forteller oss at sponsing er mindre konjunkturavhengig enn andre kanaler, og at norske bedrifter ser på sponsing som et viktig verktøy i sin markedskommunikasjon.

Gjennom veksten i sponsormarkedet befester sponsing sin posisjon som den nest største mediekanalen i Norge etter digitale medier, mobil inkludert, melder Sponsor Insight.

I følge pressemeldingen har sponsing som mediekanal hatt kontinuerlig vekst i Norge siden målingene startet i 2009. Utviklingen i Norge gjenspeiles også i det globale sponsormarkedet (IEG 2016), der man har hatt en jevn vekst i samme periode.

De ferske tallene fra Sponsor Insight viser også fordelingen av sponsorkronene.

Festivalmarkedet har, for andre året på rad, høyest vekst i sponsorinntekter, med 6,9% i 2016. Sosiomarkedet har nest størst prosentvis vekst og økte sine sponsorinntekter med 3,9%. Idrett generelt øker mer enn i 2015 og fotball holder seg på samme vekstøkning, tilsvarende 2,8%. Kultur snur utviklingen fra 2015 fra negativ til positiv og øker med 2,5%.

Prognosen for 2017 tilsier en videre vekst for sponsing i 2017, på 4,1%. Størst økning ligger det an til å bli innenfor kultur med en økning på 5,5 % sammenlignet med 2016.

Analyse – og rådgivningsselskapet Sponsor Insight kartla nå i januar fjorårets omsetning i det norske sponsormarkedet. Tallene presenteres på Sponsor- og Eventprisen i dag.

(Kilde: Sponsor Insight)