Sponsor etterlyser mer næringsliv

Veidekke vil ha mer næringsliv på Arendalsuka – og i samfunnsdebatten.

Veidekke og Civita inviterte til debatt på Arendalsuka om hvorfor norske næringslivstopper er så fraværende i samfunnsdebatten.

- Når vi tar debatten om hvorfor norske næringslivsledere ikke er mer engasjert i samfunnsdebatten, så tør vi å reise det fordi vi har vært engasjert i Arendalsuka fra starten, sier Veidekkes konsernsjef Arne Giske til Byggeindustrien.

Han forteller videre:

- Per Høiby og Kai Krüger Henriksen startet å tenke på dette for ti år siden. Den første Arendalsuka ble holdt i 2012, og vi har vært sponsor hele veien. Utgangspunktet var at dette skulle være en møteplass for politikk, samfunn og næringsliv. Det har det blitt, men i mindre grad for næringslivet. Det er mye samfunn og mye politikk. Det er viktig og spennende, men næringsliv bør ha en større plass her.

Til Byggeindustrien sier Giske at en internasjonal undersøkelse nylig viste at 84 prosent av de ansatte i en bedrift forventer at topplederen engasjerer seg i samfunnsspørsmål – såkalt "CEO activism". Dette innebærer et ønske om at topplederne også forpliktelser seg til å mene noe utover det som vedrører egen virksomhet.

Arendalsuka fant sted 13. til 18. august.

(Kilde Byggeindustrien)