​Den eldste formen av dem alle

-Skal du kommunisere noe til en målgruppe og du ønsker at budskapet ditt skal sette spor, så er opplevelsesbasert kommunikasjon veien å gå, sier administrerende direktør i Gyro, Harald Stokke.

Stokke legger til at gjennom opplevelsesbasert kommunikasjon tar man kontroll over mottageren på en helt annen måte enn tradisjonelle kanaler.

- Vi i Gyro er ikke overrasket over denne utviklingen. Vi ser at vår kjernekompetanse, som egentlig er historiefortelling formet til sterke opplevelser, brukes av kundene på stadig flere og bredere arenaer, forteller Stokke.

Utviklingen han referer til er reklametallene for 2015 fra IRM som viser at eventmarketing økte betydelig mer enn andre medie- og kommunikasjonskanaler. Se egen sak om det HER

For som Stokke selv, tankevekkende, påpeker i et mylder av såkalte nye og tradisjonelle kommunikasjonskanaler: Nå skal det vel egentlig sies at opplevelseskommunikasjon er den eldste av alle kommunikasjonsformer.

Styreleder Gunnar Glavin Nybø i Sponsor- og Eventforeningen har sine tanker om økningen og trekker frem at internasjonalt er det et stort fokus på å «oppleve merkevaren» fremfor å «høre om merkevarens fortreffelighet» via tradisjonell reklame.

-Jeg tror dette er årsaken til at eventmarketing som kanal har en sterk vekst. Flere og flere aktører ønsker å vise hva de virkelig står for overfor eksterne og interne målgrupper. På Sponsor- og Eventforeningens frokostmøte i mars hørte vi Kevin Jackson fortelle at 90% dømmer bedriften etter opplevelse mens 10% dømmer dem etter hva de hører via bedriftens ulike markedsføringstiltak, forteller Nybø.

Han forteller videre at troverdigheten til merkevaren øker når vi ser hva de virkelig står for via ulike arrangementer i møte med de respektive målgruppene.

-På bakgrunn av dette blir det stadig viktigere å legge tilrettelegge for eventmarketing også for ulike sponsorobjekter både innen kultur, sosio og idrett. Det blir like naturlig å utvikle tilleggs arrangementer som det er å lage et program eller en plakat om arrangementet, sier Nybø.

Gunnar Nybø

Et praktisk eksempel fra Nybø et at under VM i skiskyting i Oslo var det flere av samarbeidspartnerne som ønsket å gjennomføre ulike tilleggs arrangementer.

-Dette økte verdien for samtlige involverte partnere og bidro til en bedre opplevelse for alle. Publikum opplever at arrangementet blir mer innholdsrikt og samarbeidspartnerne gir et enda bedre inntrykk, forteller Nybø.

Hege Asplund fra OBOS har tro på det personlige møte med målgruppen.

-Vi lever i en mediehverdag med mye reklamestøy. Kampen om oppmerksomheten er stor. Derfor leter vi alle etter nye og kreative måter å komme i dialog med våre kunder og potensielle nye kunder på en god og kostnadseffektiv måte. Her har event en unik posisjon, sier Asplund.

At suksessfulle events utvikler målgruppens positive følelser for merket som en tar med seg videre, er et viktig element i følge Asplund.

-Jeg tror veksten skyldes at vi i Norge er blitt mer bevisste på mulighetene som ligger her og at mange gjør en utmerket jobb med å utvikle event. Suksesshistorier gjør at vi lærer og utvikler oss gjennom de gode møteplassene. Det funker, sier Asplund.

Hege Asplund

I OBOS jobber de «for å få hjerter til å slå i takt».

-Når vi får til det, er det enklere å komme i dialog rundt de tjenestene vi tilbyr for så å bli den foretrukne leverandøren av våre produkter og tjenester. I bunn og grunn er det jo det vi alle har som mål, avrunder Asplund.

Om Sponsor- og Eventforeningen

Sponsor- og Eventforeningen er en interesseorganisasjon for virksomheter som forholder seg til sponsing og event som kommunikasjons- og markedsføringsverktøyer, enten de er sponsor, sponsorobjekt, eventselskap eller på annet vis involvert i sponsing og/eller event. Foreningen har pt drøyt 170 medlemsvirksomheter. Se medlemsoversikten HER.