Sponsor- og Eventprisen utvider

Sponsor- og Eventprisen tilpasser seg økt mangfold i norsk opplevelsesmarkedsføring og utvider med åtte nye kategorier.

I tillegg til å gå fra 10 til 18 priskategorier ekspanderer Sponsor- og Eventprisen fra dags- til ukesarrangement.

I dag kan Sponsor- og Eventforeningen avsløre at det skal kjempes om totalt 18 kategorier i Sponsor- og Eventprisen 2020. De åtte nye prisene er; Årets Spire, Årets Brand Activation, Årets bruk av Profil, Årets Roadshow, Årets Messe/Fagarrangemenet, Årets Arena, Årets High Five og Årets Nyskapning.

–Sponsor- og eventbransjen er i stor vekst, og behovet for endring og tilpasning i markedsføringsmiksen endrer seg. Vi har derfor bestemt oss for å utvide med åtte nye priser for å belyse mangfoldet som opplevelsesmarkedsføringen vil romme i fremtiden, sier Gunnar G. Nybø, styreleder i Sponsor- og Eventforeningen.

De nye prisene skal styrke Sponsor- og Eventprisen som et verktøy for å inspirere til vekst og målrettet kreativitet innen bransjen i de kommende årene. Blant de nye prisene ønsker foreningen å anerkjenne Årets Spire, en ung person som har vist fremragende prestasjoner innen opplevelsesmarkedsføring. I tillegg skal Årets Arena kåres, et arrangørsted som har levert opplevelser og tjenester av høy kvalitet.

Årets jury
I lys av endringene i bransjen har Sponsor- og Eventforeningen valgt å nedsette to fagjuryer. En for sponsing og en for event. Dette gjøres for å ha juryer bestående av spesialister som sikrer best mulig vurdering slik at rette kandidater får den anerkjennelsen de fortjener innen sitt felt.

– Fagspesifikke juryer er mer og mer nødvendig når kompetansen er på et så høyt nivå som den er innen ulike aspekter av bransjen vår, sier Nybø.

Øker fra én til fire dager
Mangfoldet, bredden og helheten i opplevelsesmarkedsføring gjør også at Sponsor- og Eventforeningen velger å utvide den årlige bransjesamlingen fra én til fire dager. Det som tidligere er kjent som Sponsor- og Eventprisarrangementet med fagdag og prisutdeling, skal nå bygges ut til å bli Sponsor- og Eventuka der det tilbys flere valgfrie tilleggsarrangementer.

Kjernen i Sponsor- og Eventuka er fortsatt selve Sponsor- og Eventprisen – som går av stabelen 4. mars neste år.

De 18 kategoriene i Sponsor- og Eventprisen:

• Årets Spire
  • Årets Brand Activation
  • Årets bruk av Profil
  • Årets Roadshow
  • Årets Messe/Fagarrangement
  • Årets Arena
  • Årets High Five
  • Årets Nyskapning
  • Årets Idrettsponsor
  • Årets Kultursponsor
  • Årets Samfunnsengasjement
  • Årets Sponsorobjekt
  • Årets Eventbyrå
  • Årets Sponsorkampanje
  • Årets Eksterne Event
  • Årets Interne Event
  • Årets Perle
  • Årets Bransjepris (ikke søkbar)

Om Sponsor- og Eventforeningen

Sponsor- og Eventforeningen er en interesseorganisasjon for virksomheter som forholder seg til sponsing og event som kommunikasjons- og markedsføringsverktøyer, enten de er sponsor, sponsorobjekt, eventselskap eller på annet vis involvert i sponsing og/eller event. Foreningen har pt drøyt 200 medlemsvirksomheter. Se medlemsoversikten HER.