Sporveien vedtar bot etter oljelekkasje fra Ryen base i 2018

Oljelekkasjen fra Ryen base 30. mai 2018

Sporveien har vedtatt en bot på en million kroner etter oljelekkasjen fra Sporveiens base på Ryen i Oslo 30. mai 2018.

Under tømming av tre gamle oljetanker med fyringsolje onsdag 30.mai 2018 på Ryen verksted oppstod det en lekkasje som førte til at fyringsolje rant ut i overvannsrør som igjen førte oljen ned Ekeberglia til Alnaelva, og så videre ut i sjøen ved Kongshavn.

Sporveien beklager sterkt det som skjedde og har lagt ned et betydelig arbeid både umiddelbart etter lekkasjen og senere for å redusere utslipp og skade på miljøet. Utslippet skyldtes en sprekk i et rør som var nedgravd og gikk under muren på en bygning på Ryen verksted. Politiet har etterforsket saken, og Sporveien har vedtatt en bot på 1 000 000 kroner som er ilagt etter ettforskningen.

Mer enn 25000 liter fyringsolje ble hentet opp

Det var 28000 liter fyringsolje som rant ut i grunnen og 25300 liter ble fanget opp i etterkant. Det ble gjennomført et omfattende arbeid for å begrense skadene. Det ble med sugebiler hentet opp noe over 22000 liter fyringsolje ved Kongshavn og i Alnaelva, 2000 liter gravd ut av grunnen på ulykkesstedet og noe over 1000 liter fra oljelenser som var lagt ut i Kongshavn og på Sørenga.