Fleksibilitet ikke bare et gode: Familien betaler tilgjengelighetens pris

Fleksibilitet er et gode, men følges gjerne av krav til tilgjengelighet i arbeidslivet. 1 av 3 menn som er tilgjengelige utover normal arbeidstid mener det går på familielivet løs.

Det er i forbindelse med Staminas Jobbhelserapport tallene kommer frem. Norstat har stilt spørsmål om arbeidsliv, livsstil og helse til 2500 arbeidstakere i Norge. Undersøkelsen viser at det er en høyere andel menn enn kvinner som opplever at kravet om tilgjengelighet fra arbeidsgiver går på bekostning av familielivet. 33 prosent av de spurte blant menn, mot 26 prosent blant kvinnene. (Av dem som er tilgjengelige utover normal arbeidstid.)

28 prosent av de spurte oppgir at de er tilgjengelig utover normal arbeidstid etter eget ønske, mens 22 prosent mener det forventes av dem. Forventningene om tilgjengelighet kommer enten fra leder, kunder eller kollegaer.

Det er også en del som ikke har noe godt svar på hvorfor de er tilgjengelige til alle døgnets tider eller om det er et krav. 13 prosent mener det bare «har blitt slik», mens en tilsvarende andel viser til behovet for å ha kontroll som forklaring på hvorfor de er tilgjengelige utover normal arbeidstid. 24 prosent av de spurte oppgir imidlertid at de har et arbeid som ikke medfører behov for å være tilgjengelig utover normal arbeidsdag.

-Stor grad av tilgjengelighet er ofte et selvpålagt krav som flere oppfyller uten at det faktisk er forventet eller belønnet, sier organisasjonspsykolog Tore Hegstad i Stamina Census. Han mener både arbeidstakere og arbeidsgivere har mye å tjene på å bli mer bevisst forventninger og krav.

-Er du usikker. Spør om det er forventet at du er tilgjengelig til enhver tid, råder Hegstad.

En leder på sin side må reflektere over posisjonen som rollemodell og vurdere behovet for e-poster og annen kommunikasjon i sene kveldstimer, helger og ferier, oppfordrer Hegstad.

For kommentarer og ytterligere informasjon vennligst kontakt:

Tore Hegstad mobil 957 90 827
tore.hegstad@staminagroup.no

Fra undersøkelsen: Hvis du er tilgjengelig utover normal arbeidstid, i hvilken sammenheng er det begrensende? (Flere svar per respondent)

TOTAL
BASE 2509
Familieliv 29%
Vennskap 11%
Trening 16%
Fritid/Hobby 21%
Reise 11%
Annet 1%
Virker ikke begrensende 30%
Mitt arbeid medfører ikke behov for å være tilgjengelig utover vanlig arbeidstid 24%

• bedriftshelse
  • bedriftshelsetjeneste
  • aktivitet
  • bht
  • helse
  • livsstil
  • stamina

Stamina Group er en skandinavisk helsekjede bestående av bedriftshelsetjeneste, treningssentre, og private legesenter og sykehus med ekspertise på muskel og skjelett.Konsernet har 2600 ansatte og består av 4 forretningsområder; Stamina Helse, Stamina Trening, Nimi (Norsk idrettsmedisinsk institutt) og Avonova (Sverige). I 2015 omsatte konsernet for ca. NOK 1,8 mrd., hadde 60.000 trenings-medlemmer og 16.000 bedriftskunder.