Endelig punktum i Schrøder-saken

Nesten ni års kamp er over. Høyesterett har satt et endelig punktum for saken om skipsreder Ole Schrøders familieformue. I februar 2007 tilegnet Schrøders advokat seg to tredjedeler av aksjene i skipsrederens familieselskap. I mars 2011 ble advokaten i lagmannsretten dømt til å tilbakelevere aksjene i selskapet som han rettsstridig hadde tilegnet seg.

I tillegg ble han dømt til å tilbakelevere utbytte han hadde tatt, samt dekke saksomkostninger. Da advokaten ikke klarte å tilbakebetale utbytte og dekke saksomkostningene, ble hans advokatfirma saksøkt. I fjor fastslo Høyesterett at advokatfirmaet hadde arbeidsgiveransvar for sin partner. I februar i år behandlet Borgarting lagmannsrett saken på nytt når det gjaldt utmåling og årsakssammenheng. Lagmannsretten tilkjente Schrøder-barna totalt 25 millioner kroner. Nå har Høyesterett fastslått at lagmannsrettens dom blir stående. Familien har fått tilbake familieselskapet og fått erstattet tapet de ble påført med 25 millioner kroner.

Steenstrup Stordrange, ved Morten Steenstrup, har ført saken i alle ni runder i rettsapparatet.

Morten Steenstrup