Foto: Camilla Damgård / Maihaugen

Lillehammer museum på forskningstoppen

Stiftelsen Lillehammer museum er gode på forskning. Det kommer fram i en rapport fra Kulturrådet, som viser at bare 7 av 71 norske museer gjør det godt på forskningsfeltet.

Tidsskriftet Forskerforum har gruppert hvordan de 71 museene som er omtalt i rapporten gjør det innen forsking.

Bare sju museer får beste omtale, som for eksempel «meget tilfredstillende» eller «solid». Disse er Vest-Agder-museet, Anno Museum, Museene i Sør-Trøndelag, Varanger Museum, Museum Stavanger, Norsk Folkemuseum og Stiftelsen Lillehammer museum.

Dette kommer fram i rapporten «Museene 2016 – Kulturrådets vurderinger av museene i det nasjonale museumsnettverket».

Prioriterer forskning

Stiftelsen Lillehammer museum består av museene Maihaugen, Norges Olympiske Museum, Norges Postmuseum, Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad, Sigrid Undsets hjem Bjerkebæk og kunnskapssenteret Norsk Håndverksinstitutt

– Forskningen er en viktig del av vårt arbeid, og det er hyggelig at Kulturrådet er fornøyd med innsatsen vi gjør, sier administrerende direktør i Stiftelsen Lillehammer museum, Jostein Skurdal.

Kulturrådet skriver at Lillehammer museum har en aktiv forskningsvirksomhet. Stiftelsen har blant annet vært sentral i etableringen av Norsk museumstidsskrift og har et eget forskerforum som skal bidra til økt forskning og publisering.

I 2016 publiserte museet tre fagfellevurderte artikler og hele 48 andre publikasjoner. Museet viser gjennom rapporteringen en vilje til å prioritere forskning og nettverksarbeid, skriver Kulturrådet.

Stiftelsen Lillehammer museum er overbygningen for de fem museene Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad, Sigrid Undsets hjem Bjerkebæk, Maihaugen, Norges Olympiske Museum, Norges Postmuseum og kunnskapssenteret Norsk Håndverksinstitutt. Vi legger til rette for at mennesker skal lære noe sammen – og få gode opplevelser.

Audun Eckhoff

Administrerende direktør i Stiftelsen Lillehammer museum 91 37 58 98