Maihaugsalen får 6 millioner kroner

Pressemelding   •   des 05, 2016 13:32 CET

Foto: Audbjørn Rønning / Maihaugen

Maihaugsalen i Lillehammer får 6 millioner kroner til ny sceneteknikk i neste års statsbudsjett. Dette er en stor del av summen salen trenger for å oppgradere sceneteknikken.

– Budsjettforliket inneholder 6 millioner kroner til scene i Maihaugsalen, bekrefter listetopp for KrF i Oppland, Hilde Ekeberg.

Pengene er sårt tiltrengt for kulturhuset i Lillehammer, som har en sceneteknikk som er i ferd med å gå ut på dato. Salen sto ferdig i 1993, og etter 25 år er det ikke mulig å få tak i nye deler når maskineriet som løfter lyskastere og annet trenger reparasjon. Maihaugsalen har dermed stått i fare for at teknikken skulle slutte å fungere, og at salen måtte stenges

– Dette er en fantastisk god beskjed å få og en stor lettelse, sier avdelingsleder for administrasjon og marked i Stiftelsen Lillehammer museum, Trude Arnesen. Hun er takknemlig for at Hilde Ekeberg har stått på for denne saken.

Bevilgningen fra staten kommer i tillegg til støtte fra Lillehammer kommune. Rådmannen har foreslått at Lillehammer kommune skal bevilge 1,5 millioner i 2017 og legger opp til å innarbeide samme sum i budsjettet for 2018. I tillegg har kommunen de siste to årene gitt tilsammen 360 000 kr til ny sceneteknikk.

Stiftelsen Lillehammer museum søker Oppland fylkeskommune om tilsvarende bevilgning som fra Lillehammer kommune.

Kontaktpersoner:

Hilde Ekeberg (KrF) hilde.ekeberg84@gmail.com, tlf: 976 72 533

Trude Arnesen, Stiftelsen Lillehammer museum (se kontaktopplysninger lenger ned)

Maihaugen på Lillehammer er Norges største friluftsmuseum utenfor Oslo. Vi har over 200 bygninger fra ulike tiderutstillinger og spisesteder. Her får du flotte kulturopplevelser og mange aktiviteter for barn og voksne.

Kommentarer (0)

Kommentar