Foto: Heidi Johansen (Nedlastbare bilder lenger ned)

Marianne Hurums første museumsutstilling

Lillehammer Kunstmuseum er stolte av å kunne presentere Marianne Hurums (f. 1978) første museumsutstilling. Alle kunstverkene er nye og et omfattende, spesialtilpasset veggmaleri blir produsert til museets største sal.

MARIANNE HURUM Maleri og skulptur // 16. februar – 2. juni 2019

Hurums malerier er komposisjoner som svinger og snor seg mellom representasjon og abstrakt visualitet. De inneholder figurer som for eksempel krabben, klokken, sløyfen og bokstaven V. Formene fungerer nærmest som startpunkt for komposisjonene, som har et flytende, raskt og fargesterkt uttrykk.

Hun lager malerier som kan ses som forbigående visjoner som både er humoristiske og alvorlige, spirituelle og banale. Enkelte av figurene synes å strømme utover gulvet i form av todimensjonale aluminiumsskulpturer. En frise preget av det samme tynne, tørre uttrykk som maleriene dekker fronten på museets 23 meter lange mezzanin.

«Figurene danner startpunktet for maleriets tilblivelse. De fungerer
som en slags malerimaskiner, eller, om du vil, unnskyldninger for å male. Krabber, sløyfer,
skjell og østers setter bildet i gang og avføder kompositoriske, koloristiske og tekniske
utfordringer som krever virtuose og frapperende løsninger. Det er her, i denne
oppvisningen, Hurums banaliteter blir uendelige i sin dybde og konsekvens, og det er her
maleren beviser at hun har klo. Eller som Pusur ville sagt det: «Nice touch.»

Fra Ellef Prestsæters essay «Unnskyld meg! Om Marianne Hurums uendelige banaliteter» i boken Krabbe.

Marianne Hurum (f. 1978) bor og arbeider i Oslo, men vokste opp på Lillehammer. Hun begynte sin kunstutdannelse i 1998 på Krabbesholm højskole i Skive, Danmark, og studerte videre på Nordland Kunst- og Filmskole i Lofoten fra 2000-2002. Fra 2002-2007 gikk hun på Konsthögskolan i Malmø, hvor hun tok sin mastergrad. Hurum har vært utvekslingsstudent til Kunsthøyskolen i Oslo og UIC i Chicago.

Arbeidene hennes har vært stilt ut på blant annet Kunstnerforbundet, Astrup Fearnley Museet, Stavanger Kunstmuseum og 0-0 LA.

Fra 2012-2016 var hun styreleder for Unge Kunstneres Samfund UKS, der hun blant annet arbeidet med politisk påvirkningsarbeid for å bedre kunstnernes kår. Marianne Hurum tror på maleri som et sted der samtiden nedfeller seg gjennom form, farge og komposisjon.

Åpning

Utstillingen åpnes av kunsthistoriker og kritiker Maria Horvei, lørdag 16. februar kl. 14.00.

Boklansering

På åpningsdagen lanseres boken KRABBE om Marianne Hurum. Tekster ved Ellef Prestsæter og Maria Horvei. Forord ved direktør for Lillehammer Kunstmuseum, Nils Ohlsen. Utgiver er Lillehammer Kunstmuseum.

Kurator: Janeke Meyer Utne
Prosjektleder: Hilde Fauskerud