Ny utstilling - hjem til 1900-tallet

Ny utstilling - hjem til 1900-tallet

Nå kommer utstillingen om utstillingen! Førstkommende søndag åpner «Hjem til 1900-tallet», en utstilling som forteller om hvordan samlingen av eneboliger fra 1900-tallet, det såkalte Boligfeltet, har blitt til. Her får du et innblikk i hva som skjer før et historisk hus åpner for publikum.

«Hjem til 1900-tallet» tar opp spørsmålet om hvorfor hus er flyttet til museet og hvordan Boligfeltet har fornyet ideen med museet. Utstillingen byr på spennende historier om hvordan store bygninger har blitt flyttet til Maihaugen før og nå. Du kan også lære mer om det møysommelige arbeidet med å tilbakeføre et hus til den tidsepoken det skal representere og teste dine egne kunnskaper om nær fortid.

Utstillingen kan besøkes i Boligfeltets sist ankomne hus – den såkalte Svenneby-villaen. Dette huset ble flyttet fra Anders Sandvigs gate til Maihaugen høsten 2014. Etter hvert skal det tilbakeføres til hvordan det kan ha sett ut i 1915 og representere dette tiåret.

Utstillingen «Hjem til 1900-tallet» åpner søndag 28. juni kl. 14.00, av tidligere direktør ved Maihaugen, Olav Aaraas. Han er nå direktør ved NorskFolkemuseum i Oslo.

Maihaugen på Lillehammer er Norges største friluftsmuseum utenfor Oslo. Vi har over 200 bygninger fra ulike tider, utstillinger og spisesteder. Her får du flotte kulturopplevelser og mange aktiviteter for barn og voksne.

Audun Eckhoff

Administrerende direktør i Stiftelsen Lillehammer museum 91 37 58 98