Stor åpningshelg på Maihaugen

Stor åpningshelg på Maihaugen

Søndag 24. april åpner to utstillinger i Sandvigsalen på Maihaugen. I utstillingen "036 - et skråblikk på bunadstradisjonen" vil ulike kunstnere kommentere norske kvinners problematiske forhold til bunader. Den andre utstillingen viser frem internasjonale frimerkegaver som Kong Olav V mottok.

Begge utstillingene skal stå i Sandvigsalen og kan besøkes hele sommeren.

036 - et skråblikk på bunadstradisjonen. Utstillingen kommenterer norske kvinners problematiske forhold til sine bunader. Kunstner Fanny Sophie Gjestlands har med seg en rekke kunstnere som har reflektert over tematikken.

Utstillingen åpnes ved Lars Elton. Han er frilansjournalist og kunstkritiker i Dagsavisen og VG.

Kongelige skatter - fra Kong Olav Vs frimerkesamling. Norges Postmuseum viser en utstilling med kong Olav Vs frimerkesamling. Frimerkene har blitt gitt han i gave opp gjennom årene, og viser utvalgte unike objekter. Samlingen er på utlån fra Det kongelige hoff. Åpning ved Trond Schumacher, leder i Norsk Posthistorisk Selskap.

Maihaugen på Lillehammer er Norges største friluftsmuseum utenfor Oslo. Vi har over 200 bygninger fra ulike tider, utstillinger og spisesteder. Her får du flotte kulturopplevelser og mange aktiviteter for barn og voksne.

Else Braut

Konservator NMF på Maihaugen 41 57 10 57
Helge Sognli

Avdelingsleder for samlingsforvaltning i Stiftelsen Lillehammer museum og leder for Norges Postmuseum 92 24 63 86