Dette er verdens råeste motorsag

Dette er verdens råeste motorsag

Motorsagprodusenten Stihl har laget en konseptmotorsag av karbonfiber til 200 000 kroner. Sagen har et kraft-til-vekt forhold på sensasjonelle 0,8 kg/Hk.

Stihl Carbon Concept er utvilsomt verdens råeste og mest avanserte motorsag. Den er kun produsert i fire eksemplarer, og den ene var nylig i Norge slik at presse og andre interesserte kunne prøve den.

- Stihl Carbon Concept er helt unik, og selv om akkurat denne sagen ikke er til salgs så vil mye av denne teknologien komme på vanlige motorsager etter hvert, sier salgssjef hos Andreas Stihl AS, Bjørn Sønsteby.

Motorsagen veier kun 6,0 kg, men har 7,3 hestekrefter. Den lave vekten er gjort mulig ved bruk av karbonfiber, mens den høye effekten blant annet kommer av verdens første direkteinnsprøyning på en motorsag. Sagen har karbon håndtak, titan lyddemper og veivhuset er laget av en spesielt kraftig helstøpt magnesiumlegering. Tankhuset er laget av polymer.

Sagen har også verdens letteste 63 centimeters sverd, som heter Stihl Rollomatic ES Carbon.

- Med sin nyeste utvikling har Stihl satt en ny standard når det kommer til systemet effekt-til-vekt på motorsager. Med en vekt på bare 780 gram er Rollomatic ES Carbon verdens letteste sverd. Vekten på sverdet er 800 gram mindre enn et vanlig motorsagsverd, noe som gir en vektreduksjon på mer enn 50%.

Motoreffekten blir optimal takket være motoren Stihl Injection. Den bidrar også til god drivstofføkonomi, har en easy-start knapp og en høy grad av servicevennlighet gjennom diagnose.

Roeren Olaf Tufte var også på plass for å prøve konseptsagen. Tufte, som tidligere har vært deltaker i Stihl Timbersports hvor han blant annet brukte motorsag, var tydelig imponert.

- En slik sag hadde jeg trengt på gården min, sa Tufte som kombinerer rokarrieren med en jobb son bonde.

Fakta:
Motorteknologi Stihl Injection
Slagvolum 82,4 cc
7,3 Hk (10 000 1 / min)
Dreiemoment 5,8 Nm (7500 1 / min)
Vekt uten sverd og kjede 6,0 kg
Skjærelengde 63 cm
Kjededeling 3/8”
Sverd vekt ROLLOMATIC ES Carbon 780 g
Totalvekt inkl sverd og kjede 7,3 kg
Effekt/vekt uten sverd og kjede 0,8 kg / Hk
Effekt/vekt med sverd og kjede 1,0 kg / Hk

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14

STIHL leverer maskiner og produkter for hage, skog og grøntområder. Via sertifiserte forhandlere tilbyr vi blant annet batteridrevne hagemaskiner som robotgressklippere, hekksakser og gresstrimmere, samt høytrykksvaskere, motorsager, ryddesager og smarte løsninger for både privatpersoner og profesjonelle brukere. STIHL er et globalt konsern med kvalitet og sikkerhet som motto, og vi arbeider for å bidra til en mer bærekraftig fremtid. Konsernet har rundt 20 550 ansatte, og hadde en omsetning på 5,49 milliarder euro i 2022. Det nordiske hovedkontoret ligger i Sverige, med virksomhet i Norge, Danmark og Finland. Les mer på www.stihl.no.