F.v: Calle Svadling, Hans-Ove Hansson og Ole Harald Kveseth feirer medaljene i nordisk mesterskap i STIHL Timbersports

​Flere rekorder og norsk bronse under nordisk mesterskap i Timbersports

Etter noen begivenhetsrike dager med mesterskap for både rookies og lag, var det Ole Harald Kveseth fra Grue som ble Norges bestemann under de individuelle konkurransene lørdag. Vebjørn Sønsteby fra Ringsaker endte på femteplass, men satte to rekorder under konkurransen.

Nordisk mesterskap i STIHL Timbersports har blitt gjennomført i forbindelse med Jakt- og fiskedagene på Elverum. Torsdag var det mesterskap for såkalte rookies (utøvere under 25 år) hvor svenskene var overlegne. Ferry Svan, Samuel Hell og Emil Hansson kapret de øverste plassene, og beste nordmann ble Sivert Lindstad på femteplass. Fredag var det klart for nordisk mesterskap for lag, og både Norge og Sverige stilte med to lag i senior-klassen, mens Danmark stilte med ett lag. Her vant Sveriges førstelag foran Norges beste lag.

Lørdag var det imidlertid klart for den aller gjeveste konkurransen - nemlig individuelle øvelser for seniorer. Mens det i de to andre mesterskapene ble konkurrert i fire forskjellige grener, måtte utøverne denne gangen bryne seg på seks forskjellige - inkludert de spektakulære øvelsene springboard og hot saw.

I førstnevnte må deltagerne først hugge ut spor til en plattform som de så kan stå på. Dette gjøres to ganger før de kan hugge seg gjennom en rundt 30 centimeter tykk stokk som er plassert tre meter over bakken. Hot Saw er spesialbygde motorsager som kun brukes i konkurranse. Disse kan yte over 60 hestekrefter og veier i underkant av 30 kilo.

Nordisk og norsk rekord til Sønsteby

Under lørdagens individuelle konkurranse var det to svenske deltagere, Hans-Ove Hansson og Calle Svadling, som dominerte i flere av øvelsene og dermed tok med seg flest poeng. Med 75 poeng hver ble det til slutt totaltiden som avgjorde det hele i Hanssons favør. Ole Harald Kveseth fra Grue ble med sine 63 poeng beste nordmann - ett knepent poeng foran danske Brian Palsgaard og Vebjørn Sønsteby fra Ringsaker.

Sønsteby var blant Norges største håp i konkurransen, men etter å ha fått problemer i den første øvelsen springboard, ble det vanskelig for Ringsaker-mannen å ta igjen forspranget. Han klarte imidlertid å sette ny nordisk rekord i øvelsen stock saw. Der gjelder det å kutte to skiver av en 40 centimeter tykk tømmerstokk på kortest mulig tid ved hjelp av en helt standard motorsag. Dette gjorde Sønsteby unna på 10,63 sekunder - noe som altså var den raskeste tiden registrert i norden noen gang. Han satte også ny norsk rekord i øvelsen standing block chop, hvor deltagerne deler en 30 centimeter tykk stokk ved hjelp av øks. Dette greide han på imponerende 24,2 sekunder.

Håpet om internasjonale titler er imidlertid ikke ute for Sønsteby og den andre Ringsaker-mannen på laget, Ole Magnus Syljuberget. I november er de en del av laget som skal representere Norge i VM i Stuttgart. Ettersom Kveseth ble beste nordmann blir han mannen som skal forsvare landets ære under den individuelle delen av VM. De tre har også med seg Jon Arne Borg Engø fra fra Åsnes på laget.

I tillegg til disse fire deltok også Ole Sundsdal fra Åmli i Aust-Agder i konkurransen. Han fikk, med sine 20 poeng, med seg en trettendeplass av de femten deltagerne.

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14