STIHL LE 240

STIHL LE 240

16.04.2018

Elektrisk drevet plenlufter for den mindre hagen

VIKING utvider sitt sortiment av plenluftere med den helt nye elektrisk drevne modellen LE 240. Den er utviklet for bruk i mindre hager opptil 500 kvm, og leveres med en 50-liters gressoppsamler.

De fleste som ønsker en tett og frisk gressplen vet at en plenlufter virkelig kan få fart på tilveksten. Med sine syv robuste dobbelkniver luftes gressplenen samtidig som gammelt gress, røtter, løvrester og mose fjernes. Selv de som har en mindre gressmatte merker at det blir store volumer med vissent hageavfall og derfor er LE 240 utstyrt med en stor oppsamler på hele 50 liter.

VIKINGs større modell LE 540 leveres både som elektrisk- og bensinmodell og ble i 2015 kåret til ”Best i test” av den svenske avisen «Gör det själv». VIKINGs nye modell, LE 240, har flere likheter med sine storesøsken. Arbeidsbredden er noe mindre, 34 cm, men framfor alt har vekten nesten blitt halvert ned til 15 kg, hvilket gjør den meget lett å manøvrere. LE 240 er også enkel å felle sammen og oppbevare.

En gressplen får det aller beste resultatet om den får mulighet til å luftes både vår og høst. Plenlufteren kutter små hull i gressplenen slik at vann og næringsstoffer kommer helt ned til gressrøttene. Med riktig og jevnlig pleie kan alle gressmatter får et lengre og grønnere liv. Verdt å merke seg er at plenlufteren kun skal benyttes når jorden er tørr.

LE 240 er utstyrt både men både kniver og fjærkroker, noe som gjør at den enkelt kan benyttes som både plenlufter og mosefjerner. Det er også meget enkelt å bytte mellom knivene og mosefjernerenheten.

Bildetekt:

VIKINGs nye plenlufter LE 240 er elektrisk drevet og passer best for små gressplener.

Fakta LE 240

Effekt: 1500 W

Plenareal: Opptil 500 kvm

Klippebredde: 34 cm